Jonte_J 0 Postad 28 Juli , 2008 För det första är jag en riktig nybörjare när det gäller båtmotorer och allt runt detta =) Men iaf, jag har en Yamaha 55 2-taktare, okänd årsmodell, men rätt gammal. Den hade stått stilla i 4 år före jag köpte den och nu när jag testade starta den så gick den igång direkt!? Problemet är dock att den bara fungerar på låga varv. Får upp den i ca 5-6 knop, men ger jag mera gas så dör motorn bort (den klarar inte heller att hålla sej igång med riktigt låga varv då jag sätter i växeln, så måste gasa upp den direkt). Känns som den får för lite bränsle? Iaf så kollade jag bränsle filtret före jag startade men använder dock 10 liter av den gamla bensinen som kom med (4 år gammal) och blandad med 15 liter ny besin dock med gammal olja. Så tänkte skruva upp förgasaren och kolla hur den ser ut imorgon, men fick reda på att man sen måste synka förgasaren på något vis. Det är här mitt problem är, hur synkar jag förgasaren? Hjälp med det och andra tips på varför motorn beter sej som den gör mottages med öppnaste armar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_J 0 Postad 29 Juli , 2008 Skruvade upp förgasaren idag och allt såg rent och fint ut. Ingen smuts etc. och blåste igenom alla ventiler. Sen vad det där med att synka förgasaren är vet jag inte... och inte gjorde jag något åt det heller Som väntat så vart det ingen skillnad när jag skruvat ihop... Den orkar upp i ca 1/4 gas, men sen dör den bort när man ger på mera. Hittade dock detta inlägg på ett annat forum åt en kille med samma problem som mej: Hade samma problem med min Yamaha 70 hk 89. Iofs 3 förknasare men jag rev ner dom i molekyler 3 ggr innan jag hittade felet. Kolla högfartsmunstyckena och hur stort hålet är i dom. Mina va till 1/3 igensatta, men hålen var ändå runda, då man inte såg avlagringarna i dom. Tog ett litet borr och skrapade försiktigt, och du milde va skit de va i dessa hål som man inte såg. Antar att jag kan ha samma problem utan att ha sett det. Nån som varit med om samma sak? Andra tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 29 Juli , 2008 Tips kolla bränslepumpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonte_J 0 Postad 29 Juli , 2008 Yes, bränslepumpen ligger nu på morgondagens agenda den oxå. Tänker även skruva upp förgasarna igen för att kolla att allt faktiskt är som det ska. Men nu 3 frågor till: 1: Var sitter detta högfartsmunstycke? Hittar inga sprängskisser eller nåt så jag kan läsa mej till det... 2 CDI boxen, hur vet man att den fungerar som den ska? Någon hade kopierat in en länk hur man lätt skulle kunna kolla det, men länken fungerade ej och det var nog ett bra tag sedan han lagt in den. 3. Hur ser jag om bränslepumpen är trasig, som tipsades om ovan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 29 Juli , 2008 Jag tror inte att detta beror på CDI:n, men det kan ev. bero på att tändförställningen inte funkar. Kolla länkaget på vänster sida framifrån sett. Gasreglaget rör detta länkage som sedan i sin tur via en kam/rulle knuffar på gasspjälen. Om allt funkar som det skall så skall länkaget vrida tändplatta under svänghjulet. Det är ev. detta som inte funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser