Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Datorsmurf

Elavbrott B20/AQ115

Rekommendera Poster

Jag har ett problem, jag inte förstår mig på. Den här säsongen får jag ett mystiskt elavbrott efter 5 till 10 minuters körtid. Tändningen, instrumentering och motorrumsfläkt dör, men en del andra grejer, som tuta och vindrutetorkare, funkar. (Gissa om det gärna fick varit tvärt om Glad)

Efter någon eller några minuter kommer strömmen tillbaka och det är bara att starta och köra igen. Tills nästa gång det händer...

Det går att återskapa samma fenomen om man rycker ut den lite fetare röda kabeln som kommer från tändlåset.

Generatorn verkar inte vara orginal för den har integrerad laddregulator och inte en fristående, som jag tror det i orginalutförande.

Eftersom det läker av sig självt efter en liten stund har jag två teorier. Överbelstningsskydd som slår ifrån, eller att motorvärmen ställer till det på nåt sätt.

Tips på lösning eller bara sätt att ta sig framåt i felsökningen mottas tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du har en säkring vid tändspolen, ovanför startmotorn. Den röda kabeln du nämnde går genom den. En modell av säkringen har tre anslutningar på ena sidan för att kunna byta säkringstråd om den brunnit av. På min AQ130 spökade denna när motorn blev varm, förmodligen en dålig lödning i säkringen. Jag bytte ut den mot en 15 A automatsäkring. En annan modell av originalsäkringen har extra tråd upplindad så att man kan byta vid behov, möjligtvis har även denna lödningar som kan spöka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den säkringen spökade på min b20 så den e ombyggd nu. Tror det sitter en 40 amp-säkring där nu men är inte säker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh, stort tack och djup bock.

Kommer snart tillbaka med rapport. Jag ska bara fixa och dona lite... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade likande problem och då var det ett fel i själva tändningslåset. Det var orginal låset som var 30 år gammalt så efter bytet av lås är allt bra igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en sådan säkring med inbyggd extratråd, så när jag med en del våld fått isär säkringen och bytt tråden så var problemet borta!

Tack igen! Skrattande

Lite trist att topplockspackningen tycks ha pajat nu bara. Alltid är det nåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...