pgh73 2 Postad 28 Juli , 2008 Nu blir det snart båtköp för mig men funderar på en sak. Kommer med 99 % säkerhet att köpa en accent. Verkar vara en bra seglare, lite trång men vi är inte långa och med 2 små barn. Det finns ex både med och utan rulle. Är rulle ett måste eller klarar man sig med vanliga segel? Borde inte seglingsegenskaperna bli en aningens bättre utan rulle? Eller är det bara såååå smidigt med rulle... Förtydligande: så klart menar jag till förseglet. Hjälp en gröngöling som snart e på havet. Senast ändrad av pgh73 | 28 juli 2008 | 11:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 28 Juli , 2008 Accenten är bra båt, och den har fina lättvindsegenskaper. Det blir nog ett bra val av båt även om det kanske kan upplevas lite trångt med 4 pers i den. Rullens segelegenskaper. Om det är förseglet du menar och seglar du med rullen fullt ute så anser jag att den har bättre egenskaper än ett traditionellt segel med hakar på förstaget. Detta för att du med rullen slipper släppen mellan hakarna, istället har du hel infästning av seglet hela vägen mot förstagsprofilen på rullen. Det gör att du möter vinden bättre och får bättre tryck. Seglar du revat är det en annan femma för då kommer rullseglet att flytta sig uppåt från däcket, vilket leder till försämrade egenskaper jämfört med den traditionella lösningen där du bara sätter upp ett mindre segel (och som därvid stannar nere mot däcket). Personligen ser jag försegelsrulle som ett plus. Det är också enormt bekvämt att i lite grövre sjö kunna ta ner det från sittbrunnen utan att balansera upp på fördäcket, speciellt på en liten båt som Accenten. Är det rullstor du menar, så håller jag med, jag hade nog letat vidare om det var en båt med rullstor. /hoek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lazyjack 0 Postad 28 Juli , 2008 Rullen är bra om man seglar ensam. Jag har en genua på rulle och för mej är det helt suveränt. Jag har mest seglat utan rulle så jag vet hur bekvämt det är att ha en. För övrigt så är det bra om man kan hitta en båt som redan har en schysst rulle för då behöver du inte lägga till dom pengarna om du senare skulle vilja ha en rulle vid ett senare tillfälle. Mvh, Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Juli , 2008 Det där att förseglet skall slicka däcket - är det inte bara nys. Har det överhuvudtaget nån betydelse för segelegenskaperna. Fördelen är ju att det förhindrar sikten åt lä avsevärt. Jag skulle inte kunna tänka mig att segla utan rulle(-ar) på förstaget (-en) tommy som bruka halsa genuan högt över däcket så att jag har koll på vad som händer nere i lä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Icesteppe 0 Postad 28 Juli , 2008 Självklart ska du ha rullfock. Har seglat samma båttyp både med och utan. Kan inte påstå att jag märkte ngn prestandaskillnad. Du lär ju knappast tävlingssegla heller med två små barn i båten. Mycket säkrare är det också de gånger du måste sköta seglandet ensam. Och som Tommy säger: Det är ganska skönt o rulla in ett par varv på focken så att man har koll på vad som sker i lä. Lycka till med den rullförsedda Accenten //Ilkka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 29 Juli , 2008 Klart du ska ha rulle! Accenten är en bra båt men lite gammalmodig. Du får en lite modernare båt och mer för pengarna med ex en Albin 78 Cirrus. Seglingsegenskaperna är likvärdiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 29 Juli , 2008 Visst blev det med rulle, för idag köpte vi en albin accent. Hemsegling är planerad nästa helg Göteborg-Malmö. Kom inte och säg massa neg om båten, är så grymt glad. Tjooooohhooooooo! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 30 Juli , 2008 Grattis till båtköpet, du kommer att bli helnöjd, det är jag säker på. Hemseglingen från Gbg blir ett bra tillfälle att bekanta sig med båten. Det är ca 100 distansminuter och om du räknar med snitt 4 knop med Accenten så blir det ca 25 timmar på sjön jagandes sjömil. Räkna med några dagar om du bara seglar dag. Men om du seglar över natten är det bara att tuffa på, har själv gjort det många ggr på den sträckan. Det enda man behöver se upp för är Oslo-färjan som brukar dyka upp mitt i natten och vara lite arrogant. Kan bli lite krabbt när du kommer ned till Kullen och Kattegat möter Öresund. Kör hårt! Lycka till, hoek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 30 Juli , 2008 Sitter och funderar på allt och planerar redan, haha. Skall bli hur kul som helst. Vi är 3 som skall segla och vi ser ju detta som ren transportsegling, alltså så många timmar segling som möjligt per dag. Öresund har jag en hel del erfarenhet av, har och har haft styrpulpetare rätt många år här. Men alltid bra att vara ödmjuk och inte kaxig. Rapport kommer före, under och efter turen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser