blange 0 Postad 28 Juli , 2008 Hej På Er! Hjälpte ett par bekanta med att bogsera dem efter att det blivit strandsatta.Det gick ju tungt som fn, men vad gör man inte för sina kamrater när de är i nöd.Tycker efter detta att min motor blåryker mycket mer, särskilt vid start. Har en johnson 60hk 2-takt 1987.Tycker inte att den går märkbart sämre, startar bra osv.men min tanke är ändå, kan jag ha bränt kolvringar pga denna behandling. Vad kan hända om man plågar en motor så här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 28 Juli , 2008 Om du inte pressade motorn onormalt mycket och inte bogseringen var flera distans så tror jag inte du behöver vara orolig. blåröken tyder mycket riktigt på att olja förbränns men i en tvåtaktsmotor är det ju oljan inblandad i bensinen som brinner. det finns ju liksom ingen motorolja som kan förbrännas och skapa extra blårök.. om nån sagt att du förmodligen bränt kolvringarna så menar dom kanske oljeskrapsringarna men såna finns det inte i en tvåtaktare, bara i fyrtaktare, där motoroljan håller till på nersidan kolvarna i vevhuset och förbränningsgaserna på ovansidan. i en tvåtaktare är det oljan i bensinen som smörjer hela motorn, även nere i vevhuset där den är nere och vänder. kanske har du fått en halv procent för mycket tvåtaktsolja i bensinen. det kan räcka för extra rök. lockas inte att blanda in mindre olja för att bli av med röken det kan sluta med ökat slitage eller i värsta fall ras. smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blange 0 Postad 28 Juli , 2008 tack för bra svar, nu blir det inge mer surfande på datorn idag utan surfande på vågorna med ringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser