Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Kennemek

Mercruiser v8

Rekommendera Poster

Tjenixen här kommer en kluring.

Båten-SEA RAY OV 240 motor Mercruiser 5.7 MCM (260 hk), alpha one ver 2 prop. al 17/15.

Skrovet är ej beväxt utan helt ok. Trimplan helt uppfällda.

Detta ekipage gör ca 24 kn vid 3400 rpm. Max rpm 4600 rpm. Och nu till problemet.

Båtens toppfart 27 kn. ?????????

Olika drevvinklar provade. Båtens last ca 500kg inkl. allt. Väder 25, vind 0-3m/s. våghöjd <0.2 m.

Tackar för svar. Trevlig sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SKUMT!

Är farten kollad med GPS eller trycklogg? Kan propellern ha kaviterat på grund av för högt utfällt drev? Finns det några skador på propellern?

Toppvarvet är rätt (ska vara 4400-4800 rpm), men då bör den båten med den motorn göra ca 35 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Patrik, farten är kollad med GPS, trycklogg samt ekolodsgivaren dessa diffar på ca: 0.5kn. Proppen är helt ok. Vinklarna på drevet fick jobba en stund på varje läge 0 grader och utåt så det var inte som om jag satt och tryckte på drevknappen hela tiden.

Om man tänker logiskt så är motor/båt  helt ok. Med denna prop. gjorde båten 35kn förra året.  

Saken är att detta är riktigt skumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara vatten mellan skroven, men då borde du inte få den höga marschfarten och dessutom känna att båten är tung upp i planing. Är det ett vulkat  propellernav så skulle det möjligen kunna ha släppt och slira vid hög belastning. Å andra sidan så brukar det släppa ordentligt när det lossnar och innebära hemfärd i 4-5 knop... Om du har möjlighet - testa med en annan propeller och en ny hub.



Senast ändrad av Patrik_ | 28 juli 2008 | 16:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma funderingar och problem som du i april.. Ta ett kompressionsprov på din motor. Det gjorde jag. Har numer en ny motor i min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det vore dålig kompression så skulle motorn tappa effekt = inte orka varva ur ordentligt. Jag har utgått ifrån att båten gör 27 knop med 4600 rpm på motorn - stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är mycket av lasten långt fram i båten? Vissa skrov är ju väldigt känsliga för det när det gäller hög fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena gubbs tillbaka efter en pizza och en pilsner.

Kollar vi motorn så gör jag varje år en driftprofil där jag mäter upp komp(varm motor), tändvinklar vid olika rpm etc. efter ett standard formulär OBS, detta göres när motor följer spec. Detta för att lättare hitta avvikelser vid problem enkelt att göra och till stor hjälp vid felsökning. Idag följer motor dessa värden. Slutsats motorn är u.a. Har en RF prop som reserv men den är för stor så max rpm stannar på 4200. Att prova med en annan prop än den som tidigare funkade verkar långsökt. Men i detta fall kan det vara en bra ide för det finns ju ingen logik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj glömde svara på frågorna. ja 27kn-4600 rpm. Vikt framtill är inget nämvärt som kan påverka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonting måste ju rimligen slira i och med att motorn verkar gå bra. Det finns inte så mycket att välja på annat än att propellern slirar i vattnet (fel trimläge = kavitering eller skadad propeller) eller i navet... Därav tycker jag att du ska testa med en annan propeller och ett annat nav.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för engagemanget i frågan Patrik, jag återkommer om jag finner lösningen.

Trevlig sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att trimmen inte fungerar och att båten går med nosen ner i vattnet, kolla att drevet ändrar vinkel när du trimmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Berra! Får tyvärr säga att trimmen funkar. Kollade detta under drift (ifall ej kolvarna skulle vara täta). Båten ändrar läge. Syns på vattensprutet vid sidan och kölvattnet (samt att frugan höll på att trilla av). Tack ändå för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis fått samma problem med min Interceptor 232 Bowrider
Mercruiser V8 5.0 220 hk, båten väger 1300 kg.
Ca. 22 knop vid 3000 rpm, vid 4600 rpm ca. 25 knop dvs. händer inte ett skit !!

Jag skall kolla propeller samt axel etc. om något slirar, det bör vara relaterat till drevet tycker jag...
Jag följer med intresse tråden och hoppas att du hittar felet:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte va ryckutjämnaren som håller på att rasa.

Om det är det så kommer den inte driva alls snart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...