Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
D0ris

Uttern T55 115 4-takt

Rekommendera Poster

Jag har köpt en uttern T55 med en Mercurry 115 4-takt års modell 2003, proppellern är alu 19 tum. Enligt tester ska båten ha en maxfart på över 39 knop med den här bestyckningen men jag kommer upp i lite drygt 35 knop med ett varv på ca 5000 rpm. Jag tycker även båten känns lite seg vid gaspådrag. Känns detta igen ? är det rimligt eller är det något jag bör undersöka närmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har får stor stigning på proppen den ska varva 6000 minst ta kontakt med en seriös firma o köp en ny propp en seriös firma då menar jag att du har bytesrätt om den nya inte ger rätt resulltat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ringt till en firma idag, de säger att det är rätt propp till det ekipaget. de säger också att den här 4 cyl motorn ska max varva 5250 rpm pga risk för själv svängningar ??? Det känns forfarande som om jag inte får ut rätt effekt till proppellern. Jag vill gärna era erfarenheter av denna motor, Mercury 115 efi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl körfakta så är det rätt propeller,helt fel ang vad motorn ska varva, 5250v det varvtalet gäller 115hp 2takt,din motor varvtals område 5000-6000v vid 5500v ger motorn 115hp du bör ligga på 5500v för bästa ekonomi o prestanda,körfakta är bar något att utgå i från kan skilja från båt till båt .montera en 17P.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kolla i instruktionsboken där står det inom vilket varvtal motorn skall ligga. Definitivt inte MINST 6000 rmp (skärpning Rillez). Man brukar säga att en tum på stigningen skall ge 300 rpm men det stämmer inte alltid heller , tyvärr...

Man kan hamna i ett gränsland (vad gäller stigning) där varvet ligger i underkant för att sedan ..sticka.. som fan. Det finns bara ett alternativ för dig (oh självsäker;)) prova en 17 tum, med tvättad botten och minimal last.. kolla, trimma (pwtrim och tilt) rätt, åk , känn du kommer att hitta rätt.

OBS gör inte jämförande tester med 4 barn, svärmor full tank och en taskig rengjord botten... funkar inte,

Kolla med båttidningar, dom är alltid ensamma ombord och har hjälmTungan, en motor monterad av leverantörenen med propeller för dagens båt och väderförhållanden. sedan skriver man om maxfart och prestanda som en överlastad sneseglare aldrig kommer att uppnå.

Så uppstår formumtrådar och propellerköpOskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...