D0ris 0 Postad 28 Juli , 2008 Jag har köpt en uttern T55 med en Mercurry 115 4-takt års modell 2003, proppellern är alu 19 tum. Enligt tester ska båten ha en maxfart på över 39 knop med den här bestyckningen men jag kommer upp i lite drygt 35 knop med ett varv på ca 5000 rpm. Jag tycker även båten känns lite seg vid gaspådrag. Känns detta igen ? är det rimligt eller är det något jag bör undersöka närmare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 28 Juli , 2008 du har får stor stigning på proppen den ska varva 6000 minst ta kontakt med en seriös firma o köp en ny propp en seriös firma då menar jag att du har bytesrätt om den nya inte ger rätt resulltat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
D0ris 0 Postad 28 Juli , 2008 Jag har ringt till en firma idag, de säger att det är rätt propp till det ekipaget. de säger också att den här 4 cyl motorn ska max varva 5250 rpm pga risk för själv svängningar ??? Det känns forfarande som om jag inte får ut rätt effekt till proppellern. Jag vill gärna era erfarenheter av denna motor, Mercury 115 efi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 28 Juli , 2008 Enl körfakta så är det rätt propeller,helt fel ang vad motorn ska varva, 5250v det varvtalet gäller 115hp 2takt,din motor varvtals område 5000-6000v vid 5500v ger motorn 115hp du bör ligga på 5500v för bästa ekonomi o prestanda,körfakta är bar något att utgå i från kan skilja från båt till båt .montera en 17P. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 28 Juli , 2008 Hej Kolla i instruktionsboken där står det inom vilket varvtal motorn skall ligga. Definitivt inte MINST 6000 rmp (skärpning Rillez). Man brukar säga att en tum på stigningen skall ge 300 rpm men det stämmer inte alltid heller , tyvärr... Man kan hamna i ett gränsland (vad gäller stigning) där varvet ligger i underkant för att sedan ..sticka.. som fan. Det finns bara ett alternativ för dig (oh självsäker;)) prova en 17 tum, med tvättad botten och minimal last.. kolla, trimma (pwtrim och tilt) rätt, åk , känn du kommer att hitta rätt. OBS gör inte jämförande tester med 4 barn, svärmor full tank och en taskig rengjord botten... funkar inte, Kolla med båttidningar, dom är alltid ensamma ombord och har hjälm, en motor monterad av leverantörenen med propeller för dagens båt och väderförhållanden. sedan skriver man om maxfart och prestanda som en överlastad sneseglare aldrig kommer att uppnå. Så uppstår formumtrådar och propellerköp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser