wila 0 Postad 27 Juli , 2008 Hej! Är nybörjare på segling men är mycket sugen på att köpa en mindre båt ca 20-25000 kr klassen. Alla runt omkring mig tycker att det låter krångligt med segel och att det är bättre att vänta med båtköp. De menar på att de flesta ändå kör med motor så då kan man lika gärna köpa en ht motorbåt. Vad tycker ni? Hur ska jag göra? Sen tillkommer ju även en hel del praktiska frågor med hur flyttar man den till vinterförvaring, vad kostar segel ?mm Vore trevligt att få lite svar på mina funderingar mvh Wila Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 27 Juli , 2008 En kompis till mig köpte en segelbåt för 29000 kr förrförra hösten. Han hade aldrig seglat förut. Han läste på o lärde sig och utrustade den med det som fattades. Den sommaren var han ute 4 gånger totalt. Det var omständigt eftersom han oftast var ute själv, och blev nog lite stressad av det. Så om ni är 2 som gillar att segla o kan göra det ihop så underlättar det nog. Kompisen sålde för övrigt båten på hösten o köpte sig en motorbåt och denna sommar är han betydligt oftare ute:) Senast ändrad av Yadis | 28 juli 2008 | 00:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lazyjack 0 Postad 28 Juli , 2008 Hej Wila. Jag rekomenderar dej att skaffa en segelbåt. Det är inte så märvärdigt att segla som många kanske tror. Visst tar det ett tag innan man har blivit så duktig att man kan börja tävla men så länge det handlar om semester och avkoppling så spelar detta ingen roll. Det som talar för en segelbåt är att bränslet inte blir billigare för varje dag som går. Jag seglade en del som barn men det är först nu som jag skaffat en egen segelbåt. Det blev en Fin-gal 28. Man får mycket utrymme för pengarna om man skaffar segelbåt. Jag gav 40.000:- för min båt och då har jag plats för 5-pers utan problem. Man får inte mycket motorbåt för dom pengarna. Se till att leta noga innan du slår till. Det finns båtar där mycket är nytt så som segel och annat. I mitt fall hittade jag en båt med 1år gamla segel och genuan är på rulle. Motorn som är en utombordare köptes in 2004 av den förra ägaren. Bara dessa prylarna motiverade priset på min båt. Rullen till min genua kostar i runda tal 10.000:- bara den. Vinterförvaring och bryggplats kostar väldigt olika beroende på var man vill ha båten. I malmö har jag en polare som betalar 50.000:- /år för en bryggplats (mer än hela min båt) medan jag betalar 3800:-/år i Blekinge. Tipset är att kolla tillgången på bryggplats och vinterförvaring innan du köper någon båt överhuvudtaget. Det vanligaste är att man har bryggplats och vinterförvaring på samma ställe. Man betalar då sitt pris och då ingår upptagning på hösten och isättning på våren. Att ha en båt är inte gratis oavsett om man köper en dyr eller billig båt men det är en trevlig och billig semester att ha en segelbåt. Ta god tid på dej innan du köper. Det finns fina fynd att göra. Börja med en mindre båt eftersom det är lättare att hantera själv. Äldre båtar kan behöva lite omsorg men fördelen är att dom inte sjunker i pris om man håller efter dom. Man kan för relativt små pengar fixa till sin segelbåt så att man lätt kan segla själv. Det finns massor med bra tips på Maringuiden. Lycka till! Mvh, Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matilda519 2 Postad 28 Juli , 2008 Det är nog en ganska vanlig missuppfattning att det är svårare att segla än att köra motorbåt. De flesta kan relativt snabbt lära sig att hantera en motorbåt, i lungt vatten en fin sommardag (det är ju trots allt vid dessa förhållanden vi oftast är på havet), men att bli en skicklig motorbåtsförare kräver träning, utbildning och erfarenhet. Allt för många anser sig nog tyvärr att kan jag köra bil- kan jag köra båt och skulle behöva ett par lektioner i båthantering, navigering och sjömanskap. Att segla väljer man nog ofta om det finns ett intresse för just själva seglingen. Många kanske tycker det är löjligt att som vuxen gå en segelkurs, men var inte rädd att gå en kurs eller två, det är otroligt givande. Prova gärna någon kurs med lite kappseglingsinriktning också! Att känna att man har kontroll över en seglbåt och vet att allt är rätt trimmat är en fantastisk känsla! Flera som har seglebåt idag går tyvärr mycket för maskin och det grundar sig säkert i okunskap, osäkerhet och villfarelsen att det går snabbare än att segla. Jag har varit på havet i runt 30-år och kört motorbåt, både större som mindre styrpulpetare, men mest har jag seglat. det som lockar är att få uppleva den där underbara känslan av samspel mellan människa och natur! Att bränslekontot är minimalt är inte heller en nackdel... Senast ändrad av Matilda519 | 28 juli 2008 | 19:01Senast ändrad av Matilda519 | 28 juli 2008 | 19:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Icesteppe 0 Postad 28 Juli , 2008 Go for it! Var inte rädd för att det ska vara krångligt. Du kanske inte vinner Gotland runt första året, men man lär sig snabbt att segla så att man kommer dit man har tänkt sig. Kolla bara att seglen är i hyfsat skick så att du inte behöver skaffa nytt de första åren. Och när det gäller krångel med båten kan du ju kolla rubrikerna i forumet så ser du vad folk har mest probem med. Det är inte segel. Lycka till //Ilkka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wila 0 Postad 29 Juli , 2008 Hej! Är ute och letar för fullt! Det svåra är att veta vad man ska titta efter när man står där framför båten. Är det bäst att köpa en som ligger på land eller i vattnet? Svårt att provköra en som ligger upptagen, lika svårt är det ju att se kölen under vattnet... Ev försöker vi få tag på en typ askeladden för att lära upp oss på, för att under tiden fortsätta leta efter en lite större båt. Då bör väl även barnen lära sig en del på det! Tack för svaren! mvh Wila Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Icesteppe 0 Postad 29 Juli , 2008 Finns en fin lättseglad båt som heter Albin Viggen. Finns ett bra utbud av sådana. Borde ligga i prisklassen 20-25000 kr. Rekommenderas som första båt. mvh //Ilkka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
okn1 0 Postad 29 Juli , 2008 Eller en Magnifik Midget, fruktanvärt trevlig båt! och billig!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lazyjack 0 Postad 29 Juli , 2008 Jag håller med Ilkka. Viggen är en mycket bra och prisvärd första båt. Mina första segelupplevelser var med en Karlskronavigg och det är exakt samma båttyp som Albin viggen. Lätt att segla och manövrera och man kan övernatta även om det är lite trångt om man är flera. Vi länsade med vår Karlskronavigg i bra vind och kom upp i hela 9 knop. Inte illa alls. Mycket prisvärd båttyp. Mvh, Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 1 Augusti , 2008 Jag har ägt både motor- som segelbåt. Det jag anser är absolut svårast med båtåkande är in och ut ur hamn. Det är svårt att göra större misstag ute på en fjärd, men lätt i en trång hamn. Segelbåtar är enligt min mening, tack vare sin köl, mycket enklare att hantera vid dessa lägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 1 Augusti , 2008 Klart grabben ska ha en segelbåt! Vill bara också tillägga att även om Viggen på många sätt är en bra båt måste man nog räkna hastigheter kring nio knop som ganska sällsynta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lazyjack 0 Postad 2 Augusti , 2008 Visst är 9 knop med en Viggen ovanligt men med perfekta förhållanden så går det :-) Under normala förhållanden så loggade vi ungefär 4 - 6 knop med den båten och det är ingen utpräglad tävlingsbåt. Viggen har inte så stor segelyta precis men det räcker till. Det finns som sagt många bra båtar i 25000:- klassen men tyvärr har jag ingen erfarenhet av så många andra båttyper av denna storlek. Billig rolig = Viggen ;-) Usch!...nu låter man som en påflugen försäljare Mvh, Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 2 Augusti , 2008 Hittade den här på nätet - kan det vara nåt att börja med? :-) Privateer 20 Säljarens kommentarer: Billig o charmig segelbåt i plast på 20 ft, byggd -74 med sänkköl (kan köras på vanlig trailer), klyvare o fock, storsegel, ankare dragg, 4 kojplatser, pentry, ....... Skicket kan bäst beskrivas som slitet bruksskick, det är inga som helst problem att sjösätta direkt o ge sig ut på långtur. Två personer övernattar bekvämt, ...... Hon seglar fint och går otroligt grunt med kölen upphissad, ca 20-30 cm djupgående. Med kölen nere omkring en meter. Pris - 10000:- Senast ändrad av PatricS | 02 augusti 2008 | 13:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RodeOrm 0 Postad 3 Augusti , 2008 Hej Wila! Självklart ska du börja att segla, finns knappast något bättre sätt att tillbringa helger och semestrar på. Jag har själv seglat i snart 40 år och bytt båt ett antal gånger under denna tid. Min första kölbåt var just en Albin Viggen och jag kan hålla med tidigare inlägg att det är en bra första båt. En rekommendation bara, det är lätt att leta bland annonser och efter den billigaste båten. Det är ofta en båt med gamla/dåliga segel och kanske en gammal inte allt för bra motor. Den billiga båten kan bli dyr när du måste sy upp nya segel och kanske byta motor på båten. Om du ska tycka att det är roligt att segla bör båten ha bra segel. Ett annat råd är, ta med en van seglare första och andra gången, de kan göra att du snabbt kommer igång och att du slipper onödiga misstag. Att lära sig att segla går fort, att bli en bra seglare tar år! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappseglarn 0 Postad 9 Oktober , 2008 Hej Wila Jag kan rekomendera en Seacat. Den är lagom för 2vuxna lr en liten familj. Hade själv tänkt mig köpa en sån kanske blir det om 2-3år fast då renoverings projekt:) Den seglar bra är ritad av en av Svergies mest kända båt konstruktörer Pelle Peterson. Lys 0,92 med spinnaker. Den ligger på 12-18tusen o är i bra skick. Lycka till med båt jakten ///Kappseglarn Wille Från ESS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 Oktober , 2008 Jag är född och uppväxt i en norrlänsk fiskeby och båtar har förföljt mig genom livet, dock alltid motorbåtar. Men så i våras kände jag att det var dags för lite nytänk och en plitter ny Bavaria 31 Cruiser köptes (varning för båtmässor, det kan bli dyrt) Jag hade inte åkt så mycket som en meter i en segelbåt i hela mitt liv, ännu mindre seglat själv. Denna säsong har präglats av en hel del taffliga försök till något som kanske påminner om segling, men i sanningens namn har det blivit mycket motor också, men trägen vinner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bananaz 1 Postad 11 Oktober , 2008 Självklart att du ska skaffa en segelbåt... Själv har jag en Hydra och den är underbar som seglare samt lätt att lära sig segla med och segla långt ute i skärgården med! >400 distans senaste semestern och mindra än 20 liter soppa (transportåtgång Waxholm -Uppsala tog 10 av litrena!) Segel får man en ny uppsättning för under 15'000 men det behövs inte för att lära sig att segla. Se bara till att seglena är schyssta när du köper båten så har du inget behov förrän du verkligen vill ha skoj! ;o) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonnywid 0 Postad 14 Oktober , 2008 Hej Segla är inte så krångligt!!!!! Jag köpte mig en Albin 25 dl 78 insåg snart att det var en bra och väl planerad motorbåt men den var som jag tycker lika stabil som ett runt badkar sid vind är inte kul men nu nog om detta efter ännu en motor båt dock lite störe så kom jag och min fru på att vi skulle nog prova segelbåt. Har i stort sett bara sett segelbåtar på sjön och när jag var lite åkte med kusinen någon gån, vi kollade runt efetr en lagom stor och lagom dyr segelbåt. Hitta en Albin vega på nätet som ioch för sig inte var så bilig men finnn rulle genua och storsegel från samma år som vi köpte henne. Gick till bibblan och lånade Seglarens ABC en mucket bra och läro rik bock som jag rekomunderar till alla ny börjare och även till vana seglare man måste ju inte tala om att man har den i kajutan... Vegan kom uppseglad från Göteborg till Sjötorp och vår båt försäljsre plockade ur sinns grejer vid bryggan och så körde vi tillback honom till Göteborg... Nu var jag segelbåts ägare, mycket snören att hålla koll på tyckte jag i början starta motorn och åkte ut i sjön en bra bit från land och slöpte försiktigt ut rullen där fram efter att kollat så båten gick framåt så stängde jag av motorn och fick en helt underbar känsla båten glider fram helt av sig själv ja eller alla fall med vinden i seglen. Nu är jag en biten seglare men har en Möre 30 efter som vi sålde vår Vega för att sätta oss i en husvagn vilket vi sedan kom på var väldigt toligt för där på campingen satt vi och kollade på allt som rörde sig på vattnet och längta tillbacka och nu i våras köpte vi vår Tora i norrköping. Så vad jag vill säga med det här är att köp en billig båt typ Viggen eller en Vega kän dig fram lite segling är inte svåra änn man gör det till eller lättare Och om du som kommer att stor trivas i en segel båt så att du byter upp dig så kan det vara bra att köpa en båt som lätt att sälja vid båt byte till en störe stadigare seglare. Hoppas du kommer att finna lyckan Mvh Jonny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sommaren 0 Postad 23 Oktober , 2008 9knop med en viggen?! länsa ni i stora vågor då? med en viggen? finns jättemånga i den billiga klassen som funkar bra för dags och helgseglare. Seacaten som kappseglaren tipsa om, är en klassisk sjöscouternabåt, för dens säkerhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nikkra 0 Postad 23 Oktober , 2008 Hej Wila En segelbåt har man för att segla. Med den är själva resan nöjet. En motorbåt har man för att förflytta sig på sjön, mellan trevliga platser. Det bästa är nog att gå en seglarkurs på en vecka för att känna om det är rätt. Lite teori har jag skrivit ner på Landkrabban. Själv hade jag i 14 år som förstabåt en Shark 24, som jag sålde för 30 000 för några år sen. En kanonbåt, men det finns inte många kvar i hyfsat skick. Om du lägger på lite kan du få en Viggen eller om du har tur en IF. Stortriss är lite mindre, billigare och inte så kul att vara ute en längre tid i. Ta hjälp av någon som är duktig på båtar när du ska köpa, så du inte får något vrak. Mvh Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 23 Oktober , 2008 Ursäkta, men vilken smörja. Idag är jag en segelbåtsägare och älskar det. Segla är härligt och visst är det ofta som turen är målet och inte destinationen. Men definitivt inte alltid, ibland är destinationen målet. Tills för ett år sedan var jag motorbåtsägare och var det i över 40 år. Min senaste motorbåt hade en 7,4 liters V8 på 400 hästar och toppade 40 knop med sina dryga 3 tons vikt. Där var resan i sig också en njutning. Att i plattvatten forsa fram många många sjömil i hög fart ÄR ljuvligt. Förstår verkligen inte att seglare alltid ska framhålla sig som en slags bättre båtägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser