Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Janne80

Mercury 500 modifiering

Rekommendera Poster

Vet någon i fall det går att sätta dit en startmotor på en Mercury 500 som inte har det som orginal? Jag har nog kommit över svänghjul, startmotor och alla andra tillhörande delar för 1000:-. Men går det ens att montera dit på en som endast har drag?

Motorn är en Mercury 500 från 1966

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde inte vara några problem. Se till att få med all el bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller själv på att samla delar till min gamla murcla -59a.

Den ska renoveras därför samlar jag delarna innan.

Svänghjul med tillhörande stator under hjulet, startmotor/ solenoid, rectifier för 6-12volt omvandlingen, elchoke mm mm.

Ska du ha med elchoken och startknapp/nyckel på växelreglaget?

Ska nog inte vara något problem för dig att få dit delarna, bara du har allt.

Kollat att svänghjulet stämmer med startdrevet? 

Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte om jag ska ha elchoken också, är det ett större jobb att få den att fungera eller?
Reglaget jag har saknar nyckel och elchoke. Den har endast växel, gasregalge och on/off spak.

Det borde vara samma då den motorn jag ska ta delar från är av samma typ, modell. Men förmodligen något år nyare då den har elstart.

Det tråkiga är att jag måste även göra ett hål för att få ut elkontakten för 12v uttaget på motorn som saknas idag. Det är även en anledning varför jag vill komma över elsystemet för elstarts modellen.

Men vad är rectifiern?
Jag har skruvat i många saker men en båtmotorn är inte en av dem. Men håller på att lära mig alla saker nu.

Du har inga bilder på alla delar som måste finnas med för att få allt att fungera. Ser att du har en äldre modell, måste vara svårt att få tag på delar till den.

Men visst finns det några i Sthlms trakten som är specialicerade på gamla merc motorer?
Jag hittade deras sida tidigare men har tappat bort den nu.

Mvh Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...