Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
edvin333

ny generator

Rekommendera Poster

hej,

Jag skall byta generator i min md2b. Jag funderar på en kraftigare typ 100A.

Går det ? kommer det att ha någon inverkan på min motor. Går alla generatorer på samma varvtal - så jag kan behålla min gammla remskiva ?

Måste det vara en maringenerator eller kan jag köpa biltemas av bosch typ 100 A generator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju en dieselmotor så visst kan du köpa en vanlig bilgenerator.

Mitt råd, köp 65A-varianten i stället, du har säkerligen inte batteribank nog att få någon glädje av den 500 kronor dyrare 100A-generatorn, och mer än dubblar generatorkapaciteten ändå.

100A-generatorn har trolig en annan remskiva (för flerspårsrem för att undvika remslir när de 1,8 hästkrafterna den kan dra ska överföras).

Senast ändrad av Gunnar_ | 27 juli 2008 | 22:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag satte i en biltema generator på min md3b 65A funkar fint.

Fick flytta om spännkonsolen till en annan bult.

Sen Jordar du direkt i generatorns gods.

D och B kopplar du som vanligt.

det sitter en blå sladd på biltemas generator som jag antar har med varavräknaren att göra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har aen Mercruiser V8 5,0 år 2000, kan även jag sätta in en sån till min motor?

Jag tänkte när dom hade skrivit att han har diesel motor så va det ok, men det borde väl funka till min med ??

Tänkte också på den biltema generator för 699:- istället för en för 2500:-

Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En icke gnistskyddad generator är inte att rekommendera på en bensinare.  Därav prisskillnaden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä använd inte en bilgenerator på en bensinare......kan sluta hur illa som helst, Om man inte litar på biltemas generator så passar generatorn från volvo 240 på många penta motorer, tror även det går att plocka dit en saab 900 generator på en del albin motorer.

Finns på skroten för några hundra.

Dock kan man få flytta fästet och borra upp hålen på generatorn, jag sparade 1500 på en bilgenerator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä använd inte en bilgenerator på en bensinare......kan sluta hur illa som helst, Om man inte litar på biltemas generator så passar generatorn från volvo 240 på många penta motorer, tror även det går att plocka dit en saab 900 generator på en del albin motorer.

Finns på skroten för några hundra.

Dock kan man få flytta fästet och borra upp hålen på generatorn, jag sparade 1500 på en bilgenerator.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm fick änna 2 svar i samma meddelande.

Kan du inte berätta lite noggrannare?

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så kan man skicka efter en riktig orginal eller motsvarande för marint bruk direkt från USA.

Om man nu har en bensinare så är det viktigt med en som är avsedd för bensinare, alltså gnistfri samt att den har rätt kvalitet så den funkar för marint bruk.

Gå in på ebay och sök på alternator mercruiser så hittar du en hel del.

Pris från 70-150 USD  plus frakt och moms 25% blir ett bra pris.

Tipps. Hittar du inte riktigt det du söker efter så kika på någon av de större säljarna och se vad de erbjuder mer så hittar du säkert rätt alternativ.

Exempel http://stores.ebay.com/DB-Electrical-Starters-Alternators_Alternators-Marine_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ15QQftidZ2QQtZkm

Gör jag så själv? JA.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, jag tänkte höra om det är ngn som vet var man kan hitta en sprängskiss på en mercruiser generator?

Hört mig för lite och det brukar oftast vara diodbryggan som är kass. Vet ngn var man kan hitta delar till mercruiser generatorer?

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla om det går att få tag i en generator med avkännarkabel till batterierna. Då behöver du inte bekymra dig för spänningsfallet som du alltid får i kablarna till batterierna. Batteriavskiljardioder är då heller inga problem. De ger annars 0,7V spänningsfall vilket ger mycket dålig laddning.

Du kan dessutom lägga in en diod i serie med avkänningsledaren och koppla en strömbrytare över den och få extra hög laddning. Ger 14,7V på vår båt i hög och 14,0V i normalläge. 3 st batterier tar då i högläge 45-50A när de är iu behov av laddning. Ser du inte till att ha hög spänning framme vid batterierna får du aldrig nytta av den stora strömmen som en ny generator kan ge.

Med en liten remskiva på generatorn får du högsta laddning redan vid tomgångsvarv.
Inte dumt att kunna ladda in 50Ah på en timme med motorn småputtrande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare, jag har köpt en ny alternator och jag kopplade in den precis som på min gamla. - och en stick kontakt, men på denna finns det även ett stift som det står P på . Är det ngn som vet vad man skall ha den till? Eller skall jag inte bry mig om den ?

Man blir ju så klart nyfiken när det finns nya stift att kopla in :)

köpte en http://www.drev.se/ShowProduct.aspx?prodid=1682&cat=276

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med dig Gunnar.

Vi har en 65A generator och den har aldrig gett mer än 45A till batteribanken. Visserligen kan det ju samtidigt ligga belastning på från förbrukare men sällan att det är 20A dvs tillsammans har det inte blivit 65 A nån gång. När man laddar är det sällan nån som läser, tittar på TV, osv så det blir som mest runt 50A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

väldigt bra svar. ööh ..... NOT det va inte det jag frågade. kan du inte svaret . låt bli att svara

Senast ändrad av christopheri | 03 april 2009 | 23:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...