Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Wave_1

Honda " Vilka bekymmer har ni råkat ut för? "

Rekommendera Poster

Hejsan.

Hur funkar er Honda motorer ?. Vore tacksam om ni kunde skriva ett par rader och tala om både bra och mindre bra grejor, ni råkat ut för...

Jag har en Honda BF50D, och är helnöjd med motorn, har haft ett fel: När jag monterat och skulle provköra, så lyste inte lampan som visar att oljetrycket är OK. Bytte display, nu är allt ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är dom så förbaskade felfria, eller är så at ni inte kan med att skriva något negativt om dom, eller skäms man om man har en Honda ?.

/Wave_1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör idag inte Honda men köpte en ny Honda 40 hk -01 som jag körde med drygt ett år. Den var fruktansvärt svårstartad på vintern. Har sett många med Honda (förgasarmotorer) med samma problem. Vet inte vad detta kan bero på men gick snabbt ifrån Honda till annat märke. Insprutarna verkar fungera mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en ny 50hk Honda på den lilla arbetsbåten. Och ja jag är hyffsat nöjd med den, kunde väl kanske gå något tystare. Men den funkar hitills felfritt och gör sitt jobb utan gnäll och verkstadsbesök.. Hade jag köpt någon 4-takt privat (Huuu hemska tanke) Så hade d nog fått bli en Honda.. Är inte alls lika imponerad av Mercurys och mariners 4-taktare. Dom borde hålla sig till 2-taktare med Insprut vilket dom är grymma på..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när honda strular så är det offtsast förgasarna.

Dom blir igensatta pga vårt dåliga bränsle

När en honda börjar gå dåligt så byt bränsletfilter 2st och stift blir inte det bra så rengör förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla hondor som jag har ägt dvs. 4st. har fungerat klanderfritt och aldrig varit svårstartade eller ngt annat.

När jag byter motor nästa gång så blir det en BF90 med insprutning. Ska tydlgen gå ännu snålare och vara betydligt rappare.

Dock så är jag grymt nöjd med min motor som sitter på idag.

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan Igen.

Nu tror jag att min motor börjar bli inkörd ( har kört slut på ca 40 l soppa), den har ökat i toppvarv från 6000 till ca.6300 v. (vilket är toppvarv) den är rapp i axet och mycket tyst ( den spinner verkligen )när man ligger på ca. 4000-4500 v. då har jag en hastighet av 23 - 25 knop. Jag är mycket nöjd med den. Har inte märkt att den är så känslig med bensinen heller, vilket förgasarversionerna verkar vara, fyllde bensin från en jeepdunk som  var från förra sommaren. Den har ju insprutning så det kan vara orsaken till att den inte klagar på bensin av lite sämre kvalitet,. Skall nu byta olja och filter på motoren och anse att den är inkörd.

Så slutsumman är: MYCKET NÖJD.

PS. Någon vet, vart köpa en 11x17 proppe till ovanstående ??.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan.

Vilken storlek har du på båt/motor idag, har du någon aning om vad den drar pr. sjömil eller timma ?..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bella 512 Excel och en Honda BF 90 2005

Den drar 0,5l distansen

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min drar ca. 0.35l. sjömilen ( uppskattat )..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...