Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Ankarman

VP MD 11 c

Rekommendera Poster

Hej Har konverterat min MD 11c till sötvattenkyl. Jag gjorde rent i alla kanaler efter alla konstens regler och allt verkar fungera. Lite skit i filtret blir det. Returstrålen i exp.kärlet är lite klen men det verkar fungera ändå. Bara undrar om någon kan tala om vad som är den normala driftstemperaturen. Jag har mätt lite med köttermometer!! mellan cylindrarnaoch den visar runt 88 gr. Låter det normalt eller.??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danne

Hur mycket vatten pyttsar motorn ur avgasröret vid tomgång? Grejjar lite med min md2b å det kommer knappt något vatten vid tomgång och jag kan inte hålla handen på cyl. en längre tid så jag gissar 70-80 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst andreas

md11c med färskvattenkylning ska ha en arbetstemperaturen på runt 85-90 grader och en utan färskvattenkylning runt 60 , så i ditt fall verkar det ju helt normalt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Min kyl verkar fungera bra nu sedan jag spolat genom systemet ett par gånger. Vattenpumpen fungerar bra för det är en ordentlig kaskad med vatten från avgasröret även på tomgång. Tempmätaren parkerar sig i mitten på grönt och stannar där sedan. Jag mätte med köttermometern utanpå exp.kärlet och där visar den runt 60 gr. när den är varm. Ha det fint på sjön i sommar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danne

Mitt lock till sjövattenpumpen var lite kupat... Knackade det plant med en hammare å nu kommer det mycket vatten även på tomgång!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare Danne Om jag vore i dina kläder skulle jag nog byta locket till sjövattenpumpen för att undvika onödigt stitage på impellern. Jag brukar spraya med silikon inne i pumphuset också så det blir halt o fint. Ha det bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danne

men hur menar du då? jag planslipade locket invändigt. å nu när det är plant å fint hur kan det då slita på den mjuka impellern? /Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst andreas

bytte du termostaten när du konverterade till sötvattenkylningen ? original sitter en termostat som öppnar vid 60 grader , detta för att saltet i saltvattnet kristalliserar sig och fastnar i kylsystemet vid högre temperaturer, när du därimot kör med färskvatten brukar man byta till en som håller tempen runt 80 - 90 grader för att få upp verkningsgraden på motorn o få bättre förbränning., jag konverterade min md11 med en martec kylning och där ingick den nya termostaten (85graders varianten) funkar för övrigt utmärkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas i Daniel. Jag konverterade motorn i vintras med en Marteckyl och där ingick ny termostat. Det märks att motorn jobbar vid hogre temp nu och det verkar som att hela maskin går bättre o tystare. Kanske bara inbillning..!! Jag har spolat genom hela motorn ett par ggr med färskatten och nu är det inga flagor i filtret längre men rätt som det är kommer det väl en jävla propp så man står där ute bland grynnorna med kokande kylsystem... Det ska va lite spänning i livet..!! Med tanke på locket till vattenpumpen så litar jag inte till ögat när det gäller planslipning o tätning. Bättre att köpa nytt lock tror jag. Hoppas ni har det bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst andreas

jag hade liknande problem i början med min md11 , felet visade sig vara en läckande topplockspackning, kolla det för att vara på säkra sidan, kör på tomgång , lyft locket på expansionkärlet o kolla så du inte ser att det kommer bubblor i vattnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Igen Borde det inte bli bränsleinblandning i kylvattnet om topplockspackningen inte tätar ? Hopplöst att se bubblor i vattnet när motorn hoppar jämfota på motorkuddarna..!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste den gamla tråden om Marteckylning och såg att trådskaparen tyckte att returstrålen såg klen ut.

 

Jag kollade vår motor häromdagen och såg samma sak att skvallerstrålen till  expansionskärlet knappt syntes, bara lite  droppande nästan.

 

Givetvis tog jag isär allt utan att tänka mig för och åkte iväg med tanken att äntligen köpa en ny elektrisk cirkulationspump. När jag åkt ett par km kom jag att tänka på att motorn var ju kall. Då är ju termostaten kall och släpper inte igenom nästan något. Jag vände tillbaka till båten och monterade ihop och kunde konstatera att strålen vid varm motor fick helt annat tryck.

 

Så pumpen får hänga med ett tag till.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...