morebas 0 Postad 27 Juli , 2008 Hej var ute i dag och propellern slog i någonting på sjön så ena vingen eller vad man kallar det blev lite skadad. Problemet är att jag inte kan så mycket om båtar ännu mindre propellrar. Vad ska jag ha för modell på propeller? motorn är en Ryds 530 DC med en 90hk Jonsson. Hoppas någon vet där ute. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Juli , 2008 Hej, Ta lös propellern och kolla på märkningen. Det är instansat diameter och stigning t ex 13 x 17 tum. Kan även vara ett modellnr och hittar du det är det sen bara att goggla sig fram till vad det är för propeller du har. Sen kan du köpa likadan om du vill om du tycker båten har gått bra med nuvarande propeller. Den havererade propellern kan du skickat iväg t ex till Propellertrim så bankar de rätt den och lagar den i övrigt, balanserar samt lackerar den till i stort sett nyskick. I alla fall billigare än att köpa helt ny propeller. Alternativt kan det vara nån som säljer på blocket el liknande en sån propeller du behöver. Är ju bra att ha en propeller i reserv då båtsäsongen är såpass kort och man vill ju åka då. Det kan vara så att du har en aluminiumpropeller idag och ev vill ha en stålpropeller (ger i regel lite bättre grepp och aningens högre toppfart). Ballistic stålpropellrar är ganska bra (t ex Propelletrim säljer såda med bytesrätt). Litest test av propellrar så kan du se att Ballistic verkar bra med liten slip (=hög verkningsgrad).http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/0/0050a99f630ca7abc12565450031e262?OpenDocument&Highlight=0,propell,_6edq8cr0 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 27 Juli , 2008 Lämna in och kolla upp prop-axeln !! min blev skev av en mindre grunstöt som din och bytar du då inte axeln kan du förstöra växelhuset. Tyvärr en axel o byte ingen billig historia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Juli , 2008 Ang ev skev propelleraxel: Har du båten försäkrad med rimlig premie (så det lönar sig att utnyttja försäkringen) går det på försäkringen. Kolla med ditt försäkringsbolag. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
morebas 0 Postad 28 Juli , 2008 Tack för alla svar! Jag ska kolla med försäkringsbolaget det låter bra Storleken får jag kolla då som någon skrev, är det någon som vet ett ungefärligt pris på en ny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser