Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Biper

Borra hål för instrument

Rekommendera Poster

Hejsan, har köpt en varvräknare till min Ryds 435GT med en johnson 60hk. Det finns inga hål borrade för instrument så jag har köpt en hålsåg. Är det något speciellt man ska tänka på innan, förutom placering, typ tätning osv, hur ska man göra? Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är la inte så mycket att tänka på. Men tänk ut vart du ska ha instrumentet och så det får plats på baksidan. Tänk även på att eventuella föstbyglar mm breder ut sig utanför hålen så det inte tar i något annat samt att du ska komma åt bakifrån och fästa dem. När du väl tänkt ut vart det ska vara och det är snyggt linjerat med eventuella andra instrument, knappar eller liknande så mät ut centrum och borra ett hål du sedan kör hålsågens centrumborr i.

När du borrar så ha lite fart på sågen när du kommit in i materialet då det går tungt och hugger lätt.  Tätning brukar jag skippa men är klart sitter det utsatt så skadar det ju inte om man får in någon packning eller tätar med något klet men se då till att inte kleta mer än där det ska vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då är det bara att ladda borrmaskinen! Tack för tipsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla så det inte är någon förtjockning i plasten bakom instrumentpanelen. jag borrade för nytt instrument på min båt. Sitter en svart instrumentpanelsplast där flera andra instrument redan satt, jag kollade var jag ville ha mitt nya instrument inom det svarta området, när jag borrat och skulle montera mitt instrument skilde det ca 2 mm i godstjocklek som jag åtgärdade med en bit mc-slang .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...