zappe 1 Postad 27 Juli , 2008 I går när jag var nere vid båten blev jag vittne till en mycket klumpig tillägning. Det kom en båt i 10 metersklassen som skulle lägga till vid sin Y-bom. Han kom i ca 45 grader in mot Y-bomen, och körde in sitt ankare som är monterat i fören på sin båt i aktern på sin grannes båt. Sedan backade han och tog ny fart och körde in ankaret i sidan på sin grannes båt. Det stod en kvinna i fören och skulle tydligen mota, men hon hade inte en schans på en så tung båt. Det var ju många som hörde hur det krasade i plasten, så det kom ca 8 personer fram och tittade, men ingen verkade syna skadorna på den påkörda båten. Jag gick inte fram och tittade på skadorna då , men nästa gång jag kommer ner skall jag titta och eventuellt ta kontakt med ägaren till den skadade båten. Senast ändrad av zappe | 27 juli 2008 | 17:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 27 Juli , 2008 Jaha.!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juli , 2008 Låter som rena snabbköpsparkeringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colley 0 Postad 27 Juli , 2008 Ursäkta, men var du en av de där 8 pers som tittade och INTE kollade den påkörda båtens skador...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 27 Juli , 2008 jaha... och vad är poängen med detta mer att vissa har svårt för att ratta båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 27 Juli , 2008 jaha... och vad är poängen med detta mer att vissa har svårt för att ratta båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Juli , 2008 Och vissa har svårt att bara skriva ett inlägg utan skriver två med samma innehåll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malarnara 0 Postad 30 Juli , 2008 Det är ju alltid fruktansvärt trist när olyckor händer men om jag ska försvara de som ifrågasätter inlägget så kan man reagera på rubriken. En logisk slutsats är att de 8 personer som stod närmare olyckan i detta fallet såg bättre vad som hände och vi vet ju ingenting om hur mkt el lite de granskade skadan då el senare, el om de kände personen som äger den skadade båten. Var det dessutom hans y-bom så är det ju inte så troligt att det skulle handla om någon smitning. Hade varit en helt annan sak i en gästhamn el liknande. Det är lätt att kalla folk idioter men som sagt ibland väldigt svårt att ratta båtar. En bekant skulle lägga till vid en gästhamn här om dagen och enligt hans utsago så tappade han uppmärksamheten när han monterade GPS:en i samband med att han var på väg ut ur hamnen varpå han körde på en ankarlina och var onödigt nära en annan båt. Självklart var det inte meningen (det är hans andra båtsäsong). En person i gästhamnen skrek rakt ut j...la idiot och liknande medan en annan ropade att det inte var någon fara och att han skulle ta det lugnt. Två olika sätt att möta denna klantighet på. Vi får acceptera att alla har olika erfarenhet och man får väl också utgå från att folk inte gör dessa saker med flit. Han har definitivt lärt átt man måste vara mycket mer uppmärksam men det hade han gjort utan de värsta tillmälena. När han berättade om det var han så ledsen över att familjen fått skämmas att han nästan tappat suget på att åka båt. Tråkigt om en gammal surgubbes sätt att hantera en olycka på ska förstöra så mkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 30 Juli , 2008 Finns gott om idioter som inte kan parkera en bil eller lägga till med en båt. Se bara på alla parkeringsskador inkl. bucklor i dörrar av idioter som slänger upp sin dörr i grannbilen. Sedan finns det sådana som har otur trots de försökt vara försiktiga. Och så kategorin klantarslen som aldrig lär sig. Själv är jag fullkomlig. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 30 Juli , 2008 Idioterna är de som inte tar ansvar för sina handlingar. Det har hänt att man åkt som en flipperkula mellan bommarna när det blåst mycket, varit nära att köra in i andra båtar. Väldigt lätt hänt. Lyckligtvis är det bara min egen båt jag skadat lite. När det gäller bilen har jag lyckats repa ett par bilar sen -69 när jag fick körkortet. Shit happens. Antingen väntar man tills ägaren kommer eller lämnar en lapp på rutan med namn och adress och en beskrivning av vad som hänt. Visst, det kostar lite i bonussänkning men det får man ta om man är lite klantig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 30 Juli , 2008 Varför hjälpte ingen till??? Alla kan vi misslyckas med en tilläggning, ingen är perfekt. Han kanske va ny i den båten och ovan.....då hälper man till. Jag gillar inte dessa påhopp på båtmännislor som är ovana. Alla är vi barn i början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 30 Juli , 2008 Tycker koncensus verkar vara att det var åtta idioter som stod och kollade. Varför går man inte sonika iväg och hjälper till att ta emot, guida etc. istället för att stå och se på katastrofen. Jag bjuder på ett värmländskt talesätt; Kopen följer hopen vilket ungefär betyder - idioten följer flocken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 30 Juli , 2008 Alla kan väl misslyckas med en tilläggning oavsett erfarenhet. Det finns hjälpsamt båtfolk sedan finns de de som älskar att vara åskådare och se på när andra skall göra en svår manöver, det kan ju hända att man får se något som man kan berätta för polarna. De flesta av oss vill ju framstå som bättre än vår granne. I helgen såg jag en båt som skulle lägga till på sin hemmaplats allt gick mycket bra bortsett från att motorn dog för dem när de skulle lägga i back för att bromsa upp båten, blev en ganska kraftig smäll i bryggan. Man kan ha otur när man skall utföra en manöver. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 30 Juli , 2008 Jag själv älskar att vara åskådare när det kommer ett gäng med en båt som de verkligen kan hantera och lägger till eller lämnar bryggan. En njutning att se på hur de löser uppgiften. Helst med båtar där det inte finns bogproppelrar eller segelbåtar med begränsade motorresurser. Oftast löser de uppgiften med endast mindre kommandon till varandra. Sett flera sådan underbara tillfällen längs Smögenbryggan där båtarna ofta ligger sida vid sida ut från kajen och ibland behöver någon längre in lämna bryggan. Imponerande. Inte alla är idioter. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skotten1 1 Postad 31 Juli , 2008 Va?? Du kunde väl ropat så jag fick heja på dig Roland Skotte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 31 Juli , 2008 Olyckor och tillbud kommer alltid att inträffa och även drabba de flesta om inte alla, förr eller senare. Det är när olyckan har hänt som det framgår av ens handlande om man är idiot eller inte. Till kategorin idioter räknar jag de som orsakar skador (på sjön eller på parkeringsplatser) och bara lämnar området som om ingenting har hänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser