stj3rn 0 Postad 27 Juli , 2008 Hej! Linan till vattenskidorna råkade fastna i propellern inne i hamnen. Tror jag försökte lägga i växeln 2-3 gånger innan jag märkte vad som var felet. Det var lätt att få bort linan och hoppades att det inte skulle ge några problem. (hände i fredags) Motorn är en yamaha 20 hk tvåtakt som gått hur fint som helst. Problemet efteråt ser i princip ut så här: Ibland går motorn helt ok, men förr eller tappar den plötsligt varvtalet och går ner till ca 4knop. Försöker man gasa upp igen så varvar den upp men tappar direkt kraften å varvar ner igen. Ibland så kan man gasa upp den igen redan efter några sekunder. Ibland måste man stänga av den å det är ingen garanti längre då det blir värre och värre. När man åker vattenskidor/ring uppstod problemet oftast direkt och det gick inte att åka alls. Har kollat propellern och kan inte se något uppenbart, får väll ta upp båten och lämna in den på verkstan på måndag om inte annat. Båten är en 11 fot gummibåt med styrpulpet och brukar inte ha några problem alls att dra vattenskidor. Är det någon annan som varit med om något liknande? Finns det några hyfsat enkla saker man kan kolla själv där problemet troligen sitter? Jag tänkte först att det var propellern som blev skadad men eftersom problemet uppstår så slumpartat är jag osäker. Blir otroligt tacksam för seriösa svar och joo jag vet att det var klantigt det där med linan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstomten 0 Postad 27 Juli , 2008 Slirkopplingen (ev brytpinnenom det är en riktigt gammal motor) i navet til propellern är skadad. Därför så slirar propeller i infästningen så att säga. Ta med propellern till en propellerverkstad så kan dom kolla. Ev kan du prova, med motorn avstängd natrligtvis att lägga i växeln och sen försöka vrida propellern för hand. Kan du det utan att motorn går runt så kan du troligtvis konstatera det själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 28 Juli , 2008 Om vulkningen i propellernavet hade släppt så skulle motorn rusa, inte tappa varv så det är knappast propellernavet/hubben som är felet. Kan det sitta kvar en bit lina innanför propellern? Ta bort propellern och kolla detta först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser