Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
JohnGustafsson

Problem med utombordaren - Mariner 60hp 2t !

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en 60 HP 2-takts mariner från 05. Denna sommar har den inte betett sig riktigt som vanligt och jag hoppas nu at nån kunnig kan hjälpa mig!

Symptomen var till en början att den var väldigt seg i starten, när jag drar på fullgas för att ta upp den i planing så blir motorljudet bara väldigt dovt, och inget händer. Efter ca 30 sek kommer den över tröskel och då går den fin i marschfart på strax över 20 knop.

 

Dock är gången fortfarande ojämn och den toppar några knop under vad den brukar...

 

Häromdagen så uppmärksammade jag dessutom att skvallerstrålen var blivi väldigt svag, och slutade sedan helt efter en studn varpå jag fick gå till hamn för att inte överhetta motorn. Nåt är ju kass med kylsystemet helt klart, dock inget som verkar täppa till insugningen på riggen. (Kass vattenpump? Kan man byta den själv?)

 

Nu till den egentliga frågan: kan en och samma orsak ligga bakom både prestandaeffekten, den ojämna gången och problemet med kylningen? Eller är den flera problem?

 

Tacksam för all hjälp!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det här med skvaller strålen är nog inte så farligt för den går knapast varm för då ljuder hornet i reglageboxen,ta o rensa kontrollhålet bara de sitter säkert nått skräp där.kolla att du har gnista på alla cylindrar eller prova o byt tändsift o se om de blir någon skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

När du ställde undan båten och motorn i höstas tömde du förgsarna på bensin?
Om inte kan det ju vara så att förgasarna beckat igen lite och behöver rengöring.
Frågan är om motorn får tillräckligt med bensin när du accelererar?
Om du pumpar på bensinblåsan samtidigt som du drar på, hjälper det då?
Om ja, tyder det på att bensin inte matas i tillräcklig mängd till motorn. Skulle kunna vara gummimembran i bensinpumpen som är lite dåliga i så fall men eftersom motorn är såpass ny tror jag inte det är fallet.
Eftersom motorn är såpass ny tror jag heller inte att nån inställning eller nåt med tändningen el liknande är knas.

Jag skulle prova några enkla och relativt billiga åtgärder först:
1. Nya tändstift (rätt modell och korrekt gap).
2. Färsk bensin (om du kör på förra årets bensin).
3. Kolla över hela bränslesystemet från tanken inkl inne i tanken, tankkopplingarna, slangar, bensinblåsan (pilen i rätt riktning och uppåt). Rengöra bränslefiltret. Kolla så du inte har veck eller kassa bensinslangar vid motorn.
4. Kolla så det verkligen är fullgas vid motorn när du har fullgas på fjärreglaget.
5. Nu vet jag ej var du håller hus, men kolla så du inte har beväxning under båtens botten för det kan bromsa rejält.
6. Kolla så propellern inte har fått sig en törn (skadade blad).

Vad varvar motorn på fullgas enl varvräknaren?

Nu vet jag ej om du har vattenavskiljande filter men om man har intern fast tank kan det bli vatten i bensinen. Kör du på extern bärbar tank med färsk bensin kan det knappast vara detta som spökar.

Ev kylproblem:

Om det är överhettningstendenser borde överhettningsskyddet och varvtalsbegränsare träda i kraft tycker jag.
Har du provat att rensa med en ståltråd i svallerröret? Det kan fastna lera och annat småskräp i röret (har hänt några gånger på min motor).
På motorn kan det finnas en termostat och den kan fastna i stängt läge. Ta lös och kolla dess skick (du kan prova den hängande i en ståltråd i en kastrull med hett vatten att den öppnar nån grad över den tempvärde som står instämplat på termostaten, om inte byt termostat eller kör utan tillfälligt i väntan på en ny).
Impellern (gummiskovelhjulet i vattenpumpen): Ja den kan man byta själv. Det finns färdiga impellersatser med allt du behöver.
Tror jag har verkstadshandbok i PDF till din motor (dock Mercury 60 hk 2-takt, men det är exakt samma som Mariner 60 hk 2-takt). Hör av dig om du vill kolla i den.

/Bo
 



Senast ändrad av bossee | 27 juli 2008 | 15:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna motor har ej varvtalsbegränsare för kännedom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för svar!

 

Jag kör med bärbara tankar och färsk bensin, så där är nog inget problem med tanke på gången. Ska dock byta tändstift och se om det hjälper.

 

Ang kylningen så har överhettnings-pipet inte gått igång, men jag har bara kört korta sträckor med tanke på ev kylproblem. Det verkar inte sitta ngt skit i insugningen på riggen, har kollat där. Men ska även kolla hålet för skvallerstrålen.

 

Ingen nämne vattenpumpen - är det ett mindre troligt fel på en så ny motor?

 

/John

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har haft liknande problem med min merury 60 hk -97.

Kontrollera att luftskruvarna (den högra skruven) på respektive 3 förgasare är justerade/utskruvade med 1,5 - 1,75 varv från inskruvat bottenläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...