Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
polkakung

Soppatorsk, pump?

Rekommendera Poster

Hej alla.

Jag har ett litet förbryllande problem med en Honda 50 4-takt. Jag vet att den har lite vinterskit i förgasarna som orsakar acc-problem men de är överkomliga (antagligen igensatt acc-munstycke på nån av fuggarna). Men nu har den börjat dö när man ligger under planingsfart ett par minuter, då är gummitutan alltid tom och jag har tidigare trott att det har varit soppatorsk men nu vet jag att så inte är fallet. Motorn har stått oanvänd utomhus i 2 år så det kan vara lite av varje, men är det nån som har varit med om liknande och kan ge något tips innan jag börjar köpa allt för många onödiga saker till motorn? En till sak; en ny propeller behöver jag till nästa säsong. Var köper man sånt utan att bli skinnad hos den lokala försäljaren? Det här är alltså en liten båt som ska ta mig ut korta distanser på ett ekonomiskt sätt, inga krav på vattenskidor eller toppfart å sånt.

Cheers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bensinblåsan (det du kallar för gummitutan): kolla dels att pilen på den pekar mot motorn (i flödesrikningen) dels att blåsen monteras så att pilen pekar uppåt (eller i varje fall inte horisontellt eller neråt) så att ventilerna i blåsan med hjälp av gravitationen kan hålla tätt så blåsan förblir fylld med bensin sen du pumpat/klämt den hård. Det borde lösa problemet.
Om det inte hjälper kan du ev behöva köpa en ny bensinblåsa.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orsaken verkar tydligen vara dålig huvudräkning. Efter att jag bytt ut bränslefiltret och tankat upp lite till så funkar den som den brukar. Troligen var det bara mycket mindre bensin i tanken än jag trodde, det behövs ca 10 liter för att den inte ska gå torr när man kör med hög attackvinkel.

Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...