nydolf 0 Postad 26 Juli , 2008 Är nybörjare inom detta så jag behöver lite hjälp. Införskaffade en liten sportbåt med en 40 hästars tvåtakts Mercury från 1980. Vi visste innan att det är lite klen motor för att dra fullvuxna karlar i 90-kilosklassen men den var billig och eftesom båten är liten och lätt så chansade vi. Nu gick det inget vidare. Jag lyckades inte komma upp på skidorna utan fick nöja mig med att åka tube, vilket gick väldigt bra. Farsan som är tio kilo lättare lyckades dock komma upp på så vi har inte gett upp hoppet än utan jag har blott en liten undran: 1. Vilken inställning ska jag ha på tilten för att om möjligt göra det lättare för båten och motorn att dra upp lite tyngre åkare? Tilten har åtta hack som låses med sprint. 2. Är det möäjligt att med annan propeller göra det enklare? 3. Motorn tenderar att stanna när vi från tomgång drar på fullt och ska iväg med skidorna. I övigt går den fantastiskt bra. Jag vill minnas att det finns lågvarvs- och högvarvsskruvar på förgasaren som kan ställas in. Finns det andra saker som bör justeras? Tacksam för hjälp. L Senast ändrad av nydolf | 26 juli 2008 | 21:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 26 Juli , 2008 Hej! Kan inte besvara alla dina frågor men drevet borde tiltas ned så mycket som möjligt för att lättare komma upp i plan. Visst kan en annan propeller vara en väg att gå men då kommer du också att tappa toppfart, och få en motor som kanske övervarvar på fullgas. mvh: kareem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wilderwein 2 Postad 26 Juli , 2008 Hej! Kan inte besvara alla dina frågor men drevet borde tiltas ned så mycket som möjligt för att lättare komma upp i plan. Visst kan en annan propeller vara en väg att gå men då kommer du också att tappa toppfart, och få en motor som kanske övervarvar på fullgas. mvh: kareem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 26 Juli , 2008 Jag brukar inte köra motorn på tomgång utan startdra på några hundra varv över tomgång. Fungerar bättre att komma iväg och får fortare upp åkaren. Men det är ju på min båt det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wave_1 1 Postad 27 Juli , 2008 Tilta in motorn ( mot aktern ) så mycket som möjligt, då kommer du snabbat upp i plan, det är ju dit du måste först, om nån skall åka skidor efter dig. Hade själv en 40 Hk. Suzuki tidigare på min båt, och jag drog upp 115 kg. ur vattnet, det gick trögt men det gick. Har numera en 4 taktare 50 Hk. (ny ), men det skillnaden är knappt märkbar. Nu vet inte jag vilken diam. och stigning jag hade på min 40 Hk., men på min nuvarande har jag 11x14. Prova att byta till en propeller med mindre stigning ( borde finnas massor begagnade ) Mercury är ju ingen okänd motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cook 0 Postad 27 Juli , 2008 1. Dom brukar var inntilltade till det innersta hacket, prova det först precis som ovanstående påpekat. 2. Funka inte det, byt propeller, liten diameter bättre toppfart - sämre accleration. Större diameter Bättre accleration - lägre toppfart. Funkar inte det andas in helium över natten så djäv-lar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser