Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
ingemar77

Propeller 13 3/4 x 15 original 23 knop???

Rekommendera Poster

Hej igen!

Jag har en Crescent 53 Dc med en Johnson 70 hk med original propeller. 13 3/4 x 15.

Båten går jättefint i sjön och accelererar bra men jag är inte helt nöjd med 23 knop vid fullt pådrag...

Vad kan jag göra för att få ut lite mer av denna motorn? Byta propeller, vinkla motorn inåt/utåt? Tips sökes...

Båten väger inte mer än ca 550 kilo utan förare och går lika fort oavsett om man är 1,2 eller 3 vuxna i båten.

Orkar motorn om jag byter till en propeller med 17? Enligt prop ´ n speed skall den göra ca 29 knop då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mailar dig test på bl a Johnson 70 hk så har du lite att jämföra med.
Test 1: De använde en propeller med 17 tum stigning i testet. Testbåt var Bella 561 HT (5,55 x 2,08 m, 550 kg torrvikt, 700 kg med motor och div utrustning).
Test 2: Återigen en propeller med 17 tum stigning. Testbåt var Yxlö 501 styrpulpetare aluminiumbåt (5,30 x 2,10 m, torrvikt 530 kg).

Vilket varvtal har du på motorn enl varvräknaren idag på fullgas med din 15 tum propeller?
Om du byter till en 17 tum propeller kommer varvtalet att minska med 300-400 varv/min.
Kolla i handboken till motorn vad som är max rekommenderat varvtal på motorn. I testerna låg maxvarvet på ca 5500 varv/min på fullgas med 17 tum propeller och det verkar helt OK.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 26 juli 2008 | 20:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...