Epoxus 0 Postad 26 Juli , 2008 Tjena, Har kört på och behöver byta propellern. Frågan är om man kan byta den i vattnet eller måste man dra upp båten? Jag har en inombodare och tiltar jag upp drevet så kommer halva propellern över ytan, så det är inga problem för mig och byta den men undrar bara om man förstör fett eller något annat där för att man gör det i vattnet. Motor: Volvo Penta 4.3GL och SX drev. /a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 26 Juli , 2008 Hallåj Det är bara byta på. Det som är lite risky är att tappa någon eller några av dom delar som behövs. Finns ju brickor och distanser m.m. Om du inte ska plocka bort propellern i höst så kan det vara bra om man trycker på lite extra med fett på propellern innan du sätter på den. Men...håll i grejerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neth 0 Postad 26 Juli , 2008 Det är inga problem att byta i vattnet, allt är inkapslat..Ta med dig en tång, hyllsa med fasthantag som passar propellerbulten ; en plankbit son du kann spärra proppelern mot drevet med så den inte snurrar och ett par badbrallor så byter du på under 5minuter..Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 27 Juli , 2008 :-) Ett tips är även att knyta en tamp kring et blad innan proppen sitter på plats. Min kompis sumpade sin helt nya rostfria (den gamla blev stulen i vattnet) vid just detta moment :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juli , 2008 ett tips kan väl vara att köra in aktern till strandkanten onödigt att ligga ute på djupet och trampa vatten när du byter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 28 Juli , 2008 haha ja som de säger , är huvet dumt så får plånboken lida, skämt åsido, att backa in på grundare vatten trodde jag var en självklarhet, men men..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser