kolstahatt 0 Postad 26 Juli , 2008 Hej skriver här mitt fösta inlägg som medlem. Jag har läst lite olika tips och teorier men ingen har riktigt passat in på mitt problem Jag har en bayliner 2.3 l Fordmotor med OMC drev. Den har gått väldigt sparsamt de senaste åren och nu är jag pågång att sälja båten och har en köpare bara motorn funkar. Var ute häromkvällen årets första tur efter i läggning efter midsommar. Jag tankade 20 l innan vi la i båten och då var tanken full. Den har alltså inte vinterförvarats med full tank, däremot fixad för vintern av mekaniker med glykol och annat. Bensinen som är i tanken har aldrig tömmts helt under de år i haft båten 6-7 år vi har hela tiden fyllt på ny innan den tagit slut. Jag berättar detta eftersom de förekommer teorier om detta problem. Nu till mitt bekymmer. Den startar utan problem, går upp i hastighet, håller temp men hackar till så det känns som den stannar för en sekund sen går den bra och så återkommer det med jämna mellanrum. Det känns som det slår till i motorn. Är det någon som har en teori om vad det kan vara så är jag tacksam för hjälp så jag får båten såld ochkan köpa mig en styrpulpetare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 26 Juli , 2008 Hej! Jag hade ett liknande fel på en båt förra året och jag höll på att bli vansinning. Bytte allt möjligt tills jag kom på att det var ett elfel till tändningen. Den kund lägga av helt tvärt som om man vridit av nyckeln men kontakten det var glapp i var det bara att peta till så gick den igen. Hur tätt mellan hackningarna är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juli , 2008 Hej, Verkar som du ev kan ha vatten i bensinen. Prova att kör på en liten extern bärbar bensintank, som används till utombordare. Har du vattenavskiljande filter? Om du inte har det kanske du bör sätta på ett sådant. Typ Racor, 10 micron filter. Kolla i Watski katalogen, Båtägarnas katalog, Hjertmans katalog el liknande så hittar du nog nåt sådant filter som kan passa. Nu vet jag ej var du bor men skall du ha på störten och ej har nån marinhandlare på orten så prova med Marinshopen (de skickar även på postorder). Har själv vattenavskiljande filter (har en Yamaha F115 4-takt), ett Yamaha filter men det är Racor Parker som är tillverkaren egentligen. Sånt här:http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acsubcontaineritems/5/256/1093/8598/all/1.aspx http://www.parker.com/portal/site/PARKER/menuitem.7100150cebe5bbc2d6806710237ad1ca/?vgnextoid=f5c9b5bbec622110VgnVCM10000032a71dacRCRD&vgnextfmt=default&vgnextdiv=687630&vgnextcatid=2703508&vgnextcat=MARINE GASOLINE SPIN-ON SERIES /Bo Senast ändrad av bossee | 26 juli 2008 | 15:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kolstahatt 0 Postad 26 Juli , 2008 Hej och Tack för tipsen Ska kolla det där med vatten i tanken, min motor går ju bra förutom det här den lägger inte av men det kan ju vara värt att kolla det också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kolstahatt 0 Postad 26 Juli , 2008 Svar på hackningarna, svårt att säga ibland några minuter ibland bara sekunder emellan och oavsett hastighet dock ej på tomgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glastron25 0 Postad 6 Augusti , 2008 Hej! hade liknande problem efter ha tankat på sjömack, dunkade då i bensin och bytte även tändstift då försvann problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 7 Augusti , 2008 gissar på elfel, tändkablarna kan vara ett hett tips. tändstiften lika så. bara att börja vid stiften och gå bakåt. smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 8 Augusti , 2008 En vild chansning; vissa drev/motorer bryter ju tändningen under nån del av en sekund när man lägger i växeln. Gör din det kanske problemet ligger där, att den bryter under körning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 10 Augusti , 2008 Det låter som du har fått dom vanligast orsakerna redan. Men jag tycker att det låter som ett igensatt filter. Var själv ute för detta nu på semestern på väg hem från Grebbestad. Slutade med att den bara gick på tomgång. Lyckades att ta oss in till Grundsunds Marina där vi fick låna filteravdragare och hjälp med att ta fram ett nytt filter. Kan ju naturligtvis vara fel på microswitchen eller okontakt vid tändspolen också. Men tror inte att det beror på tändstift och den biten eftersom den startar och går fint för övrigt. Att tänka på är att det även kan sitta ett litet filter i bränsleingången på förgasaren om du har förgasarmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser