Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
E54321

Hjälp mig att få fart!!

Rekommendera Poster

Hej,

jag har en fugetive 13 med en mercury 25 hk. Den går enbart i ca 25 knop. Så jag tänker hissa motorn! Det är nu problemen kommer... hur högt ska jag hissa? Vissa säger att man ska hissa så att vingen (kavitationsplattan eller vad det nu heter som sitter ovanför propellern) ska sitta i höjd med akterspegelns lägsta punkt. T-400 klass coach säger att jag ska hissa motorn så att propelleraxeln är i höjd med akterspegelns lägsta punkt. Vilken ska man välja! Nu sitter kavitations plattan ca 4 cm under akterspegeln.

Om man hissar motorn så högt så måste man väll ha en ny propp? Vilken isåfall... jag funderar på en cleaver, men vart får man billigast tag på en sådan? Hur vet jag vilken stigning det ska vara? Sedan ska man väll vinkla ut motorn lite, gör man det efter att man har hissat motorn?

När allt detta är gjort så antar jag att båten kommer gå ganska mycket fortare, men hur kommer den att gå när man kör mindre fort? Går det eller går det bara att köra fort med så mycket hiss!

Här finns det bilder på båten      http://fugetive13.piczo.com/?cr=3

Tack på förhand // Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det värkligen ingen liten vänlig själ som vet något Gråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen expert på båtmodellen ifråga, men det ser onekligen ut som du har lång rigg på motorn. Är verkligen skrovet gjort för det? Jag tror inte det. Annars är väl utgångsläget att ha kavitationsplattan i höjd med skrovets lägsta punkt. Därifrån skulle jag tro att du kan hissa en del. Om du hissar så högt att propelleraxeln hamnar i kölens förlängning gissar jag att du kan få problem med kylningen på motorn. Och då lär du säkert behöva byta till en större propeller, men det är kanske det som behövs för att få fart på båten. Att bara höja motorn 4cm kommer inte att göra alltför mycket för farten är jag rädd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...