Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Goffe

fråga ang inombordare.

Rekommendera Poster

om man tänkt ha en inombordare och har tillång till en bilmotor (gäller vw vr6 motor samt volvos 5:a)

är det möjligt att anv. en sådan motor ist för en avsedd för detta från början?

vilka problem kan man stötta på?

tips mm.?!

någon mer som gjort ngt sådant?

mvh danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom oerhört kort livslängd så går d faktiskt att konvertera nästan vilken bilmotor som helst till marinbruk. Men som sagt den kommer med all säkerhet inte att hålla ihop särskilt länge.. Mina erfarenheter säger mej att d inte finns någon ekonomi i detta om du ska bygga en maskin som håller villsäga.. Beror ju if sej vad du har tänkt för båt. Men rör d sej om något snabbgående så skulle jag tippa på att d billigaste allternativet är en redan marinanpassad Cheva 350 eller liknande, div volvomaskiner finns som marinmaskiner desutom rättbilligt.. Rör d sej om någon större fiskebåt så finns ju Chevas 6,2 eller 6,5. samt div Scania och volvomaskiner.. Men en Vr6a motor skulle jag tippa på håller ungefär 1 sesång eller mindre med lite friskt gasande..

Och d är d som i slutändan är problemet att grejerna ska hålla ihop. En lagom slutkörd Vr6a maskin är inget bra utgångsobjekt. Inte heller en Volvo 5a som kanske slitigt bortåt 20 000mil i någon 850.. Om jag skulle välja någon maskin att bara kovertera om för marin bruk utan hänsyn till kolv och toppar etc så hade jag nog valt någon av Volvos tidiga maskiner typ b20 etc.. Förhållandevis små maskiner med 4cylindrar räcker för att pressa någon mindre sportbåt upp i 35 knop eller så..

Nu vet jag inte vad dina maskiner har för skick men jag utgår från att dessa är begade och har dom då desutom tveksam bakrund så skulle jag sålt båda maskinerna och köpt en färdig marinmotro begade Chevor och volvomaskiner redan anpassade för marint bruk finns d mänger av så billigt att 100 timmar slit och konverteringssatser för bortåt 20 000kr eller mer inte är nödvändiga..

OK att göra detta som ett projekt men att tjäna pengar på att göra d är lönlöst. D kommer inte heller att hålla ihop särskilt länge om man inte bygger om maskinerna från grunden så att säga. Och då rör d sej om rättså stora pengar för projektet..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tackar för svaret, fick svar på allt jag ville!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...