Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
mattias73

Stannar på låg gas, Mariner 90 -86

Rekommendera Poster

Här har ni något att bita i :), Mariner 90 -86 (sista raka 6 -cyl)

Har ett fel på båtmotorn som gör mig förbryllad. Motorn kan (men behöver inte) stanna då man legat och kört och sedan tillexempel skall lägga till eller minska gasen i kanaler och dylikt, ställen där man gärna vill att motorn skall fungera. Den stannar aldrig om man kör i marsch-hastighet. 

Då motorn stannat kan man inte pumpa blåsan på bränsleledningen full utan den känns lite konstig, jag tror att det borde vara något med bränslet. Efter lite pumpningar så brukar den dock starta igen om man har tillräckligt med batteri. Detta har jag kollat:

Tank, ledningar,pumpblåsa, m.h.t läckage och igensättningar. Membranen i soppa pumpen. Bytt nål/säte till flottörventilerna i förgasarna. Bytt CDI boxarna (annat fel). Kollat komp, bytt tändstift, impeller.

Har ni några ideer/ erfarenheter av något liknande

/mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du byt bränsleblåsan? viktigt att blåsan ska hänga vertikalt backventilerna i bränsleblåsan är ej fjäderbelastade så den kan tappa bränsle på lågfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä jag har inte bytt den, men kontrollerat funktionen att den tätar och att det går att blåsa genom, skall prova att hänga upp den med pilen upp och se om det gör någon skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdatering: Var tvungen att haka på 5hk árn och köra hem i helgen, med 9 pers i båten tog det ett tag, men vi kom hem.

Jag köpte en ny blåsa och bytte före turen men problemet kvarstår.....

Kan det vara bränslepumpen ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte på bränslepumpen - då skulle motorn gå sämre på höga varv. Har du gjort rent tomgångsmunstyckena i förgasarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade loss och isär alla tre förgasarna i fjol och rengjorde, tyvärr blev det ingen skillnad.

Jag hakar fortfarande upp mig på att pumpblåsan blir slapp då detta händer, trots ny blåsa....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bosse:s teori tycker också jag är värd att prova. Jag hade en gång en motor med två tankar, där den ena tanken alltid funkade medan den andra ledde till ungefär samma problem som du beskrivit. Jag utredde aldrig vad det berodde på, men gissar att det kom in luft med bränslet via ett läckage i tanken..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 spritt språngandes nya batterier gör livet lättare, nu är båten i hemma hamn iallafall, 8 nm igår och felet kvarstår förståss. Igår var symtomen så här:

-Start OK och 20 min körning sen ok på tomgång/låg-gas i 3-4 min. Motorn kuperad.

-Provstart efter ca 2 min = Startar direkt, stabil tomgång.

-Provstart efter ytterligare ca 10-15 min= Är tvungen att ställa upp gasen gnugga för att den skall starta och då man släpper ned den i varv är tomgången lägre, efter ca 30 sek börjar den missa och stannar tillslut- startas igen som ovan. (obs blåsan nu hård, vänd med pilen upp)

-Sen 20 min körning ok. låg gas (5 knop) ok 4-5 min. Tomgång ok i ca 30 sek börjar sen missa och tillslut stanna.

Skall prova med en annan trycktank som ni rekommenderar för att se om det blir någon skillnad.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du provat att justera bränsle/luftskruven på förgasarna?

Dessa påverkar lågfart/tomgången speciellt med växeln ilagd.

Är dom för snåla så får du problem med lågfarten/tomgången.

Grundinställningen brukar generellt på de flesta motorer vara 1-1,5 varv från bottenläget men det kan finnas andra grundinställningar. Kolla tex med någon repfirma som har värderna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...