Affe44 0 Postad 25 Juli , 2008 Hej alla kloka båtmänniskor. Har en undran som gäckat mig ett tag nu... Hittar vatten i oljan igen, motorn går klockrent, lätt startad, jämnkomp på alla cylindrar, ingen värmehöjning vid belastning. Är det toppen som trots allt gett upp? eller oljekylaren.., blir tokig av att byta olja och filter hela tiden man vill ju kunna njuta av båten nu är det mest till att mecka och svära.. det konstiga är att jag trots detta mystiska fel åkt 200 nm i år men alltid med hjärtat i halsgropen.. Jag har en AQ130 ( B20) Soliga hälsningar Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Juli , 2008 Det kan vara vilket som. En liten läcka i topplockspackningen mellan olja och vatten eller en liten läcka i oljekylet. Jag skulle för min del börja med det lättaste, oljekylet, provtryck det. Ifall det inte skulle vara det felet så är det nog bara att lossa toppen. Men räkna i så fall med att det kommer att kosta både tid och kosing. sorry/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Affe44 0 Postad 25 Juli , 2008 Hej och tack nitro, vet du vem som är bäst lämpad att provtrycka en oljekyl? jag menar typ av firma eller kan man göra det själv?. Ska plocka ner den i morgon Affe Senast ändrad av Affe44 | 25 juli 2008 | 11:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Juli , 2008 Du finns var? mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 25 Juli , 2008 Eller om axeltätningen i sjövattenpumpen inåt mot transmissionen har blivit otät! Då går vatten direkt ner i oljan. Sjövattenpumpen är ju absolut lättast att ta bort och man bör ju börja i rätt ände!! Enklast att fixa också! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Juli , 2008 Ja, men i sjövattenpumpen sitter det fortfarnade två packboxar med en vattenutkastare emellan vilken gör att en läcka rinner ut inte in. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 25 Juli , 2008 Jodå, det kan läcka in om du kopplar vattenslangen till pumpen om du skall starta motorn på land, det hände mig, jag trodde oljekylaren hade gått först men det visade sig att det var pumpen. Oljekylaren tål 1 bar och trycket i vattenslangen är upp till 6 bar om jag inte minss fel men min hade klarat sig, jag fick dock byta packningarna i den.´ //Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 25 Juli , 2008 Inget är 100% felfritt! Och det har ju hänt ett antal gånger att vattnet kommer in i motorn just där så risken finns, i alla fall värt att kontrollera och få avfärdat som OK! Jag syftar på vattenpumpen: Mvh Peter Senast ändrad av sdk780 | 25 juli 2008 | 18:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 25 Juli , 2008 Risken att det kommer vatten i oljan om oljekylaren är trasig är inte så stor. Detta för att oljetrycket är större än vattentrycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Juli , 2008 Jag har tänkt fel! Oljekylet är ju för hum hum sjövattenkylt. Ifall det går läck där går oljan med vattnet ut i havet, sorry! /Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Affe44 0 Postad 26 Juli , 2008 Så sant så.. jag har ingen oljefilm efter eller runt båten... skall testa packboxen vid sjövattenpumpen... annars blir det nog till att skrota eller sälja båten till reducerat pris...känns surt när man gjort allt, renoverat drev, ny propp,trimplan, ny klädsel, kyllimpa , gps ekolod mm... synd för motorn går kanon och billigt 0,8l/nm vid 23 knop Nitro jag finns i Sthlm, dit du skickade koppar röret förra året... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 26 Juli , 2008 Börja med pumpen! Ofta sitter en av täningsringarna fel och tätar skvallerhålen i huset. Hittar du rena vattendroppar på pumpens insida, så har du säkert hittat felet. Kolla även kors- stycket som drver pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Affe44 0 Postad 26 Juli , 2008 Tack för tipset... sätter igång med det i morgon, håller alla tummar jag har Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 26 Juli , 2008 Det gör vi också så att Du slipper skrota båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Affe44 0 Postad 29 Juli , 2008 Jag kommer att lyfta toppen i veckan och hålla tummarna för att det bara är packningen som gått... tog bort ventilkåpan igår och kamm och allt därunder såg nästan nytt ut... undrar om inte föregående fixat lite och kanske köpt en bilpackning eller missat att efterdra...nåja man får se... Packboxen till vattenpumpen var ok. Håller alla tummar jag har Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser