Delta_25 0 Postad 24 Juli , 2008 Hej, Har en Delta 25 med volvo Penta 5,7 GXI DPS. Båten har gått 260h. Varav jag ägt den sista 60h. Skulle köra från Nacka till Trosa idag. Efter en stunds körning börjar det vibrera vid fulla rattutslag. Jag fortsätter att köra men efter utslussning i Södertälje vid en fart på ca 20 knop så smäller det till från drevet och båten börjar ta in vatten i motorrummet, efter god hjälp av sjöräddningen med transport till närmsta varv. Så visar det sig när vi lyfter båten att drivknuten har gått i delar. Jag är novis på motorer/drev men vad kan man vänta sig för typ av följdskador, räcker det med att byta drivknut, bälg och lager, elr bör man vara uppmärksam på ngn annan tänkbar skada? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dieselfingret 0 Postad 26 Juli , 2008 när drevet är bort plockat så känn på axlen som kommer från motorn så den inte glappar den ska va helt stum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 548 Postad 26 Juli , 2008 På DPS drevet kommer ingen axel ut från motorn. Axeln sitter i drevet. Om inga skador syns på drev, pivothus eller knutgafflar är det nog bara att byta knutar och knutbälg och köra vidare. Kolla dock kardanlagret genom att snurra på det med fingret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Delta_25 0 Postad 1 Augusti , 2008 Nu står båten hos verkstad. Det verkar vara en ganska omfattande skada som uppstått då drivknuten slagit sönder sköld m.m när det brast. Får besked på måndag om vad som måste bytas och kostnad. Det känns ganska surt när man bara ägt båten lite drygt 1 månad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 2 Augusti , 2008 Jag tycker att en drivknut ska hålla mer än 260h, det måste ha varit något annat knas. Hur ser delarna ut? Rost? Det kan vara så att drivknutsbälgen har spruckt och tagit in vatten och att detta skadat drivknuten. Bälgen måste sättas dit på rätt sätt annars kan fjädern som sitter i bälgen ta hål på bälgen när man tiltar upp drevet. Om det inte är detta så tycker jag att du ska ringa VP och ta ett snack med dom om det verkligen är så att en drivknut inte ska hålla längre äe 260h. Jag lider verkligen med dig .... hoppas det löser sig och att det inte blir för dyrt .... Mats Senast ändrad av Edestig | 02 augusti 2008 | 17:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Delta_25 0 Postad 9 Augusti , 2008 Nu är båten lagad. Misstänker att det var bälgen som inte höll tätt, men det är svårt att säga då knuten slitit sönder bälgen totalt när det brast. Det var dock inte rostigt. Fick även byta sköld och bellhouse som även de blivit skadade. Som tur är gick det på försäkring och båtmäklaren tog även en del av försäkrings kostnaden. Jag passade på att byta ut en av mina proppar som va lite skadad till en renoverad från prop trim. Det som har uppstått nu är att vid ganska exakt 1000 rpm så uppstår vibrationer i båten, har inte funnits tidigare. Kan det va nya propen som inte är balanserad? finns det ngn som har annan idé på vad det kan tänkas vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 9 Augusti , 2008 Får väl börja med att gratulera till att skadan täcktes av försäkringen/mäklaren, i annat fall hade nog notan slutat närmare 25-30 000:- . Läckande drivknutsbälg är som sagt en misstänkt bov i detta fall tror jag med. Dina vibrationer du talar om, börjar de vid 1000 rpm och fortsätter genom hela registret ? Vibrerar det både med friläge och växel i ? Fanns där inga vibrationer med din gamla skadade prop ? Om den gamla var skadad kanske propaxel/axlarna fått sig en kyss när skadan uppstått, men då borde ju vibrationerna ha känts även innan detta haveri. Det kan ju vara den renoverade som ej är 100% ok, men vad jag förstått verkar den där firman vara duktiga på det de gör. Du kan ju alltid be om att få byta den mot en likadan/prova en annan. Antar att verkstaden kollade ditt stödlager (är väl liknande på vp som mercr) när de fixade med grejerna, utifall bälgen tagit in vatten innan haveriet så lagret med tagit skada ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 9 Augusti , 2008 Om detta nu gick på försäkringen tycker jag inte att du ska acceptersa vibrationer över huvud taget. Du måste gå till botten med detta och be varvet som fixade drivknuten undersöka om inte hela drivaxeln är några micrometer skev. Prata med prop trim och se vad dom har att säga och be om två nya proppar för att kolla om problemet kvarstår. I övrigt är jag glad att detta löste sig på bästa sätt ...... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Delta_25 0 Postad 10 Augusti , 2008 Vibrationerna är endast vid 1000 rpm, (ca 5knop) försvinner vid mer elr mindre gaspådrag. I övrigt så känns drivlinan bra. Borde inte vibrationer p.g.a av prop elr axel bli värre vid högre varv/hastighet? En annan sak som hände igår va att temperaturen gick upp till 90C och akustiska larmet gick igång, detta vid ganska låg hastighet hade kört ca 10 minuter i 8 knop. Drog av på gas och stod på tomgång i ca 3-5 minuter. Temperaturen gick då ner till under 80C. Sedan körde jag ca 1 timme i marschfart uten att temperaturen gick upp igen. Jag misstänker att det är ngt problem med termostatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser