Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Andy-a

Missljud från drivlina alpha one ?

Rekommendera Poster

Var ute på sjön idag och har fått ett missljud i drivlinan..

Det liksom skorrar alt låter som drev går torrt. Ljudet vandrar sedan i skrovet och låter illa när man sitter på platserna bakom rutan. Hörs inget i fören och i aktern hörs bara motor ljud och vattenplasket.

Misstänker det är något med drevet, men ör lite nybörjare med inombordare. Provar man o tilta lite och något håll så kan ljudet försvinna en kort stund och sedan komma tillbaka.

Motor är en Mercrusier 3.0 med Alpha one drev. Båt Bayliner 175

Någon som har några ideer ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som knuten och/eller lagret eftersom det ändrar sig när du tiltar. Tyvärr betyder båda att du måste ta av drevet för att kolla/repparera. Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om knutarna är dåliga, kollar man genom att ge fullt rattutslag BB SB men växel i och lite varav  ca 1500. Missdjuden  kommer i ändlägena !!!

Det fel du beskriver är stödlagret som sitter '' i skölden '' tar du bort drevet så sitter den och håller drivaxeln . Att lagret har ''seckat'' är kan betyda att det läcker in vatten genom bälgen mm.  Har du TUR så har dom bara slarvat att fylla på med fett via en nippel ?

Båten ska upp och drevet ska bort , finns det en liten gnutta vatten i bälgen på insidan ,så är det otät !!!!  Då blir det en del saker att byta .....

drev.se      finns info och delar !

Lycka till

JCC

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 25 juli 2008 | 20:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för era svar...

Får plocka upp båten i eftermiddag och riva isär o kolla läget.

Ha en bra dag

//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon bra sida det där drev.se, beställde mig en rep handbok direkt Skrattande

Nu ska jag kila ner o plocka upp båten, misstänker att jag kan ha lite tur här.

Var en smörjnippel som jag vart lite osäker på om det verkligen smorde ordentligt när jag körde på med fettsprutan. Het o stressad till o få ner båten i sjön ni vet.Håller tummarna att det är det, ligger lite vatten i bak också, men den stod en dag när det regnade utan skydd, så jag är osäker på om det är sjövatten eller regnvatten. Har inte kommit i något mer nu ialla fall när den stått still.

Ska plocka upp den torka rent och kolla över smörjningen igen. Se om man hinner med en lite provning senare också. Håller tummarna att jag inte skall behöva riva ner drevet o rep nu när det är sådant kanonväder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Böcker är bra, och bara ett tips i all välmening, köp inte på marinshopar, nästan dubbla priset mot t.ex www.adlibris.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ikväll har jag haft upp båten och haft den smörjnipplarna och kollat, samt satt tillbaka dem och tryckt i lite mer fett.

Vi lade i båten igen och provkörde och det låter lika mycket fortfarande. Imorgon förmiddag blir det upptagning och köra in båten i garaget för en redig kontroll.(har upptagningsplats och brygga 20 m från huset)

Testade varianten att köra 1500 varv och styra fullt och jag och polarn som var med var överens om att det låter mer när man styr fullt åt båda hållen.

Är det då knutarna som är dåliga trooch även stödlagret ?

Kanske då lika bra att byta både knutar, stödlager och bälgar när man ändå river ner. Är det något mer isåfall som är rekomenderat att byta ut när man ändå är i farten?

Jag gissar på att det kommer in lite lite vatten, men som ni skriver så ska det  vara snustorrt i motorutrymmet annars är det något fel.

Drev.se är det ett företag som har bra priser på delar osv jämnfört med andra? Såg de hade en satts med  Komplett kit med samtliga bälgar (avgas, drivaxel, växelwire), kylvattenslang, packningar, slangklämmor och stödlager, för 1550 kr. Om det är knutkorset som låter.. hur mkt delar är det isåfall ungefärligt nödvändigt att byta ? Enbart knutkorset för 449 kr eller hela raddan med delar där ?

Ska ringa en vän imorgon som är erfaren med inombordare och ta med honom på en tur och be honom lyssna o känna lite på båten också. Vill ju ha ordning på detta så snabbt som möjligt?

Vad jag kan se på undre huset så har det fått sig en liten smäll.. förmodligen en grundstöttning mot sten eller liknande. Kanske det är någon den i underhuset som låter ?

Iså fall blir det ju en försäkringsfråga..hmm. Nåväl lagas måste det ju göras snarast, är ju ialla fall 2 månaders båt åkande kvar.

//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ta av drevet och kör in handen och kän på lagret i skölden. den ska inte haka det ska inte kännas något det ska gå runt utan problem. Tror att det är lagret i skölden Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är väl vad jag hoppas på också.. 1550 kr in alla bälgar osv låter rimligt för mig. Iofs verkar det ju som om man behöver ha med lite special verktyg för ett anntal hundra kr också där.Så runt 2000 för att få allt okej då.

Men jag ska börja med  att riva imorgon o känna på stödlagret.

I och med det ligger lite vatten i båten också, Tar inte in mycket ialla fall, men läckage verkar finnas, så torde det ju vara stödlagret som gett sig pga bälg som ev är dålig då :(

Någon som har en skiss över detta att tillgå så där snabbt ?

Har beställt en rep bok, men den får jag ju inte  imorgon och imorgon vill jag ju riva o hitta felet så jag kan beställa nya delar och ha båten ihop igen innan nästa helg. Då det ska vara lite grabbskiva på kvällen och planen är att vi ska ut på sjön o laja innan bira o bastu intagas.

//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

verktygrt är inte några hudra det ligger på 1500:- plus moms. Den har tre klor som greppar in sidan a lagret sedan är det en gäng stång som har stora bricor kan man säga som man trycker mot skölden. Det är viktigt hur du slår in det nya lagret tänk på att du har en märkning på lagret som ska ligga rätt mot smörjnippen. Även där har man ett special verktyg att slå in lagret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet vad det kostar att lämna in båten och få stödlagret bytt ?

Med tanke på vad alla special verktyg kostar att köpa in kontra arbetskostnad på firma och få garanti på arbetet :)

Är ju kanon väder idag också, så synd att en måste ta upp båten.

Men men, nu blir det frukost och sedan ner till hamen o rycka upp båten och styra hem till garaget.

//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så då är båten i garaget igen och drevet är avplockat.

Stödlagret är helt kasst och vatten låg i bälgen så klart.

Beställning är lagd på bälgsatts med stödlager och packningar, samt beställde jag alla packningar och o-ringar till överhuset och ett renoveringskitt med vattenpumpshus när man ändå är o river i drevet. Sedan vet man ju att allt är tipptopp och en kan köra omkring lungt på sjön.. Tungan

Hoppas jag de är snabb på leverans så en kan få ihop båten till nästa helg.

//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ett inlägg som jag tycker passar på denna tråden. Hörde missljud i drivlinan när jag låg vid kaj och gasade upp till omkring 2000 varv och utan växel i. Båten en Flipper 760 motor V-P AQ 205/DP. Ljudet verkade komma från stödlagret under sprängkåpan. Var nere och tryckte in fett i stödlagret och ljudet försvann. På senare år har man börjat med kapslade lager som håller längre om man inte smörjer som man bör. Om man smörjer så håller ett okapslat lager längre. Zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror tyvärr inte att du får dina delar så snabbt. Drev.se har semesterstängt. Om du kollar på deras första sida till höger så finns info där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lite flyt du vet.. fick tag på Göran på Drev.se och han skulle kila ner o skicka delarna åt mig så jag har dem till tisdag. Annars hade de varit lite surt.. hehe

Ska gå ner o ta lite bilder på roligheterna tänkte jag, så får ni se hur skitigt det ser ut.

//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla din mail. Kanske går fortare att demontera/montera det du skall byta.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så nu har jag tagit lite bilder på projektet..lägger upp lite mer bilder i mitt fotoalbum om någon är intresserad av att se hur reparationen fortskrider.

Hoppas jag allt går som det skall och inget mer är trasigt än de jag beställt.

Drivknuten kändes hel och fin ialla fall.. lite rengörning på den och lite o-rings byten på axeln blir det ialla fall. Beställde ju även alla packningar till överhuset för säkerhets skull.

Nu ska jag på svensexa, så imorgon är man väl lagom sliten.Cool

Simma lungt och jag är tacksam för alla som svarat mig med alla de bra tippsen.

//Andy

post-10004537-1394235561,6899_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag svarar på din mail som du skickade.

Det kan va rost som du känner i slangarna eller en spiralfjäder så att slangen inte ska vikas sig.

Termostathuset med öglan där kan du ha en kula med fjäder/den kan du känna

om det är svar vatten så kan det va för att någon har blandat grön/blå   med röd och då måste systemet sköljas.

Knutarna ska inte glappa i fästerna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag kom det hem en kartong full i grejer till drevet och imorgon börjas det att skruvas.

Har en fundering på avdragaren är det någon som har exakta måttet på den lilla bricka som läggs bakom stödlagret till avdragaren. Vi ska fara ner till verkstan och bygga en avdragare.

De andra verktygen köpte jag med från drev.se

Tacksam för svar som vanligt.. :)

Simma lungt med er.

//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min bricka som är hemmagjord har måtten 45x30x10 mm, hörnen är rundade med radien ca 5 mm. Kanske brickan är något liten för packboxen kom inte med ut. Den fick man ta ett nytt tag på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår vart allt demonterat och idag ska vi börja o montera ihop allt igen. Avdragare hade vi en på jobbet som passade perfekt i lagret.

Hoppas man att det flyter på ikväll så det mesta blir färdigt.

//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har vi grejat 6 timmar och har nu fått ihop drevet och justerat in powertrimen.

Var mycket smidigt och betydligt enklare att montera ihop det än vi trodde.

Och det där avgasbälgs verktyget är ju överflödigt, tur en inte beställde den. Var ju bara att dra på de bakvägen med fingrarna, slapp man 400 kr i utgift.

En liten bild på de nya stödlagret innan vi smällde på resten.

Nu ser jag fram imot lite sol och bra väder igen, men de varnar ju för regn till helgen, det är typiskt.

//Andy

post-10004537-1394235563,5596_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så där.. då har den varit i sjön ieftermiddag och nu går den tyst och fint igen.

Problem löst, tackar för de som svart och hjälpt till med information.

Tacksam

//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Andy att du delade dina erfarenheter. Jag är på väg att köpa en båt med samma motor och drev och den har ett missljud som jag misstänker är samma som det du hade. 

Hur mycket kostade reservdelarna för dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...