Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
domarniklas

Nybörjarhjälp tack!

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är en familj på 2 v och 3 barn 2,4&6 år gamla.

Är intresserad av att ev köpa båt för utflykter och fiske.

Vi har tänkt att båten kanske får kosta max 25, eventuellt upp mot 30 000:-

Har någon tips på modell vad ska vi tänka på särskilt? Driftskostnader mm.

Vi har inte alls någon stor båtvana att tala om.

VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR OCH TIPS FRÅN ER BÅTNISSAR.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dom pengarna blir det en äldre båt med en tyvärr gammal motor. Detta med gamla motorer är som ett lotteri, kan funka hur bra som hels men också jävlas hur mycket som helst. Detta ska man vara medveten om.

Båt förslag

Ryds camping, Runnö 19, dessa är bra nybörjar båtar, har hardtop (en del Runnö har cabin) vilket är bra när man har barn.

Ang driftkostnader så får man nog räkna med 1-1,5 liter distansen, och sedan kostar ju också båtplatsen. Reservdelar till motorn och även rep kostnader kan dra iväg om man har otur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp inte gammalt skit, den kommer att kossta dig mer.... spara lite mer pengar och köp en lite dydrare båt i bra skick, det lönar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare: Jag skulle också vara ytterst tveksam till att som ovan köpa gammal (=opålitlig) båt om man dessutom har två småbarn.

En öppen styrpulpet tror jag skulle passa er bäst. Lätt och sköta, hantera och gå in och ur i. Jag har själv två småbarn (3 och 5 år) och vet dock att de behöver lä. Köp därför något där alla får plats bakom vindruta. Bortsett från er budget (som jag tyvärr tror är orealistisk) skulle jag föreslå något i stil med Buster L, X eller XL (finns en massa andra märken också, Silver, Yamarin, Finnmaster, Bella, m.m.).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen aning, vem var ska resten av familjen sitta? Det är väl åtminstone en soffa bak? Man ser inte riktigt på bilderna.

Men båtovan och en 30 år gammal Mercury... Hade du någonsin kommit på tanken att sätta familjen i en 30 år gammal bil och dra iväg någonstans där du inte ens är säker på att kunna få hjälp om bilen bryter samman?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men hur mycket tycker ni att man ska lägga på en båt då för att få en lite nyare/bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Det är inte farligt att köpa en äldre båt, nu pratar jag om båt från 70-talet typ Ryds Camping. På den tiden byggde man båtar regält tilltaget när det gäller materialmässigt. Däremot bör ni satsa på en ny eller nyare motor (4 taktare). Tyvärr så spricker er budget ordentligt.

Zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägger du ribban runt 100 - 120000 så kan du köpa dig en snipa på runt 24 fot med utbytt motor.  Hade själv en Nidelv för några år sedan, en alldeles förträfflig båt i de lägre hastigheterna, runt 7 knop.  Dessutom bränslesnål och billig att försäkra.  Att köpa en liten båt för liten slant blir dyrt, tro mig för jag vet av egen erfarenhet.  För nästa år har ni kapitulerat totalt inför båtlivet och vill ha större.  Då köper ni ny båt och säljer den första med förlust.  Men det är bara det att den nya båten ni köper inte alls duger året därpå, man måste ju ha en båt med bekvämligheter ombord såsom värmare, kylskåp, rinnande vatten osv.  Så där håller det på bara för att man tydligen jämt köper en båt som är ett par fot för kort.  Min första båt var en 12-fotare, en öppen båt med en tiohästars.  Nu har jag en 32-fots segelbåt på 5 ton.  Men nu är det stopp, det får helt enkelt inte plats någon större båt i hamnen Flört 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TJENA

Båten du har tittat på är lite krånlig.

Skulle då rek en utter  ht 495 som är lätt att kliva på.

har en lite ruta/dörr men den är gräns fall för en familj med 3barn.

Set måste va väldigt finnt väder on ni ska korsa någon fjärd.

uttern 495 med en 40hk gör ca 15knop i fint väder ska du ha större motor så ska akterspegen va förstärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

För en gångs skull håller jag inte med Terrafobica (men ändå kanske). Skall ni börja med båtliv så köp en mindre båt än en stor snipa.

Mitt råd är en styrpulpet, bowrider eller annan typ av öppen båt. Små kortare turer med bad, kvällsturen med fiske och fika gör man ändå i bra väder. Försök att hitta känslan med en egen klippa eller vik med den lilla båten, lär ungarna hur man knyter fast i land osv. osv.

Det är så man hittar njutningen i båtlivet som nybörjare. Men som sagts ovan, en gamal motor kommer att döda njutningen. i prisklassen runt 100` finns det massor med båtar som passar. För den mindre penningen är Uttern 495 ht en kanonbåt, eller ryds hajen eller örnvik 510 HT det finns masssor.

Grejen med att man byter upp sig kommer ni hamna i iallafall, kanske det blir segelbåt istället efter ett par sässonger.

Rådet är dock att inte börja med en snipa på 24 fot, utan en enkel trailbar båt.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte själv en ryds camping som första båt. Haft den 2 säsonger nu och är fortfarande nöjd, eftersom den är så allround(fiske, fika i nån vik, bada från, osv).
Eftersom motorn är gammal så har det varit lite småstrul. Men 2-taktare är lättmeckade och efter att ha frågat här på forumet så har jag lyckats lösa de grejer som kommit upp.

Gav själv 45000 kr för min. Men finns campingar nedåt 30 000 kr. Se bara till att det är en 76a eller senare(bättre skrov). Hel sidoruta och blått eller gult skrov - då är det en 76a eller senare. Om man är orolig för att köra med en gammal motor så kan man gå med i SSRS, då kommer dom o bogserar dig i land om motorn lägger av. Ett alternativ är att ha en extramotor på 4-5 hk som säkerhet(så har jag).

Rekommenderar minst 70 hk på en camping om det är 2-taktare, vilket det oftast är.

Om du hellre vill börja med en styrpulpet så gillar jag Crescent Bamse. Rejäl båt som ofta ligger på priser runt 30 000 kr.

Fin ryds camping som verkar ha vettigt pris:
http://www.blocket.se/vi/16707572.htm?ca=8_s

Crescent Bamse för 29 000:
http://www.blocket.se/vi/16908004.htm?ca=8_s

Men, som sagt - en ryds camping skulle nog passa er bäst. Hardtopen ger bra skydd mot vind o annat, perfekt om man har små barn. Dessutom mer mysfaktor med soffor o bord o sånt som finns i en Ryds Camping.

Senast ändrad av Yadis | 26 juli 2008 | 19:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds Camping är Sveriges i särklass mest tillverkade båt med över 7000 exemplar. Så det finns gott om dem fastän de börjar bli till åren. Men sega. Du kan vara ganska kräsen innan du slår till, det finns många att välja på med den mängden båtar ute på marknaden. Kanske inte så snygg båt men sådär Svensson lagom och praktisk typ en gammal Volvo 245, 745 eller likande om du förstår liknelsen.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 26 juli 2008 | 20:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...