Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
stefan2

AQ140 bränsle pump byte?

Rekommendera Poster

hej. hur vet jag om bränslepump bör bytas? har en 22 fots DC med en AQ140, när jag kört 17-20 knop i 5 minuter så dör motorn. HAr listat ut att bränslet i pumpen och förgasarna är förbrukat. Efter ett antal pumpningar och startförsök så går motorn ok igen. Min fråga är då om bränskepump för sämre kapacitet med åren och kan man se på pumpen om den är sliten? pump är rengjord och fjäder, backventil är ok. mvh Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge membramet är helt och backventilen inte släpper tillbaks soppan är det inga problem med pumpen. Jag tror inte du har problemet i pumpen utan att du har något av följande fel; grus i tanken som täpper till inloppsröret, defekt/förtränging i bränsleslang, delvis igentäppt filter. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det är skit/vatten i förgasarna.

Lyfft på svarta luft burken.

Lossa på tre bultar och en skruv pär förgasare glöm inte bränsle röret.

Sedan lyffter du flötteren och tittar.

Kan slå vad att du kommer se lite vit gägga och skiftning i bränslet vatten med andra ord.

sug up det med papper skruva tillbaks så tror jag det kommer att funka.

Kolla retur slangen som går från första förgasaren till bränslepumpen.

Det är en typisk grej på 145a

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. tack för svaren, har testat igen och det är nog inte bränslepumpen trots allt (förgasare, bränslepump är nyligen rengjort), var ute i dag på sen eftermiddag till kväll och gasade på 4 till 5000 varv nästan hela tiden och det var inga problem. bör var det gamla dilemmat ånglås varma sommardagar med varmkörd motor gör att ånglås uppstår.

Senast ändrad av stefan2 | 28 juli 2008 | 00:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...