Gå till innehåll
söndag 27 april 2025
pimpelon

Mercury 40 skrammla från svänghjulet

Rekommendera Poster

Hallå!

Är lite orolig över min motor. En Mercury 40 hk 4-cyl 1996.

Det skrammlar/skrapar från svämghjulet. Det konstiga är att skrap/skrammel ljudet inte är konstant. Det kommer och går. I övrigt funkar motorn perfekt, startar direkt och går bra. Dock känns det lite fel med detta ljud som kommer och går.

Hörde någon som sa att det kunde vara något med magneterna undersvänghjulet som kunde vara spruckna. Men jag vet inte.  Hoppas att någon här kanske har en aning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag har lösningen på ditt problem.

hade exakt samma symptom i början av sommaren, men då med en 50hk mercury.

Om det är lika konstruerat som min, så sätter jag en slant på det.

Svänghjulet har en del som heter flexplate. Det är metallplattan som sitter högst upp på svänghjulet. samma diameter som svänghjulet. Den sitter fastskruvad mot veven med ett antal skruvar.

Har du dragstart, så montera bort delen som sitter ovanpå svänghjulet. har du elstart, så skruva bort snör rullen som du kan handstarta motorn med, den som sitter ovanpå svänghjulet.

Är flexplattan sprucken så ser du det direkt där under.

För att få bort den får du lossa alla skruvarna som håller svänghjulet. Du måste bort med alla småskruvarna, då dom håller flexplattan. Så bry dig inte ens om den stora i mitten. Märk upp hur svänghjulet sitter innan du tar bort det. Annars försvinner märkningen om du ngn gång behöver ställa tändningen.

Är det flexplattan som är sprucken, så finns den säket att köpa som reservdel, men den lär inte vara billig.

Om den ser ut som min gör, så går det att lösa enklare dock. Är väl kanske en tattarlösning, men den funkar bra för mig iaf.

Svetsa fast själva snörrullen på flexskivan.

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki...  Jag är med på vad du menar..  Ska kolla detta snarast.  Hoppas att det är samma som på din snurra.  Återkommer med vad jag hittar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten update....

Lyfte av svänghjulet igår och hittade problemet med skrammlet direkt.

Skruvarna som håller stratorn på plats hade gängat ur sig, arslet som jag köpte motorn av har nog aldrig hört om loctite... Nu sitter stratorn fast ordentligt, så problemt borde vara löst.. får se senare i vår.

Ett enkelt tips till att få bort muttern på svänghjulet (letade som en dåre efter detta själv) är att sätta ett vinkeljärn på en av skruvarna som håller svänghjulskåpan, och sen trycka in det mellan kuggarna på svänghjulet så snurrar det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...