Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
jberg

VP kommer med katalysator i nya bensinmotorer

Rekommendera Poster

Hej!

Volvo Penta kommer nu med en 4-cylindrig bensinare på 150 hk, en 5,0 l v8 på 270 och en 5,7l på 300 och en 8l på 400 hk, med inbyggda katalysatorer (www.volvopenta.se). Snart är det alltså miljövänligare att åka bensininombordare än diesel eller utombordare!

Är det någon som hört något mer om dessa, vad de kommer att kosta etc?

Mvh

jberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska bli intressant och se hur dom löst kylningen av katalysatorn, det är ju där det har varit problem förut, jag är mycket intresserad av 400 hk men inte till priset av en rödglödgad katta i motorrummet,

 

smuggler28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår texten rätt så är den katalysatorn ihopbyggd med limporna. Från hemsidan:

Temperature Control

Volvo Penta utilizes double walls in the exhaust system.  The cooling water flows between the walls, thus cooling the outside of the exhaust system while the catalytic converter is able to operate at the required high temperature. Sensors also measure the temperature and adjust engine cooling as needed.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli intesant och se om dessa kattar håller ihop nu när d ska pressas ner i ett trångt maskinrum.. Hurvida den kylningen ska gå till är för mej ett stort ?.. Helt klart kommer d bli enormt varmt och hög risk för sprickbildning eller explosion vid eventuelt bränsleläckage..

Ska ju oxå bli intressant att se prislappen på dessa maskiner blöir väl i klass med deras D6 or så ingen har råd att köpa dessa maskiner.. Jag kommer iaf inte att slösa några pengar på halvdanna uppfinningar av detta slag.. Näpp testpiloter kan andra va jag är konervativ och kör på välbeprövade koncept...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir intressant. Som jag förstår texten så är de integrerade och då bör det väl inte vara något problem att pressa ner dem i ett maskinrum. Svårt att tro att de ska vara lika dyra som de nya dieslarna då dessa är mer komplicerade än en vanlig v8 med katalysator.

Varför är du så negativ och skriver att det är en halvdann uppfinning, du har ju inte sett den än?!!! Tycker det är en riktigt bra uppfinning som båtägare väntat på i 20 år för att kunna köra miljövänligare motorer! Sen får tiden utvisa om det är en bra konstruktion eller inte.

Mvh

jberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur svårt kan de va?

Borde vara lagkrav att alla nya båtmotrer skull ha katalysator.

Katalysatorer finns för gräsklippare och mopeder t.ex. Hur svårt ska det då vara att få in det i en båtmotor?

Givetvis blir det varmt, vilket tillhör processen, men med den möjlighet att kyla som en båt har borde det vara en enkel sak att integrerar i direkt anslutning till grenrör. Givetvis så får man inte kyla bort all värme eftersom processen ska ha en viss temperatur för att fungera men det borde väll knappast var hopplöst 2008???

Kravet för katalysatorer för bilar kom i början från Californien (USA) och de var flera år före med detta på bl.a. Volvo och Saab. Utan sådanna krav verkar det vara hopplöst att få till mer miljövänliga alternativ.

Och fram för skrotpeng på alla gamla tvåtaktare så kunde vi bli av med dessa stinkande monster.

Ett stort jubel för VP att de själva tagit fram en motor med kat.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bättre lösningar en vättskekylda katalysatorer, och hade man fått ner priset på dieselmaskinerna så hade folk köpt dessa istället för en katalysator till båten.. Ja som du kanske vet så är kylimporna redan en känslig punkt och ganska kostsamma historier att byta på Bensin V8orna.. Om vi leker med tanken att dessa limpor blir dubbelt så stora med katalystator och kylkanaler på så kommer d att bli trångt i många maskinrum.. Gjorde själv ett byte på en mindre Dc med v8a och där fanns då inget större utrymme mellan skott och kyllimpa.. dessa limpor kommer förmodligen att bli mycket dyrare och ha en förmodat kortare lifslängd en vanliga limpor. Borde ju liksom finnas flera kanalre i en limpa med katt än valiga kylimpor.. Blir ju svårare att felsöka oxå med dessa lösningar.. Man kan ju jämföra med avgassystemet till bilen om sista biten ryker i filler ja då kostar d inte så mycket, men om katten är röten och hela systemet måste bytas ja med egna erfarenheter kan jag säga att billigt blir d inte.. Och samma gäller gissningsvis även detta projekt.. Och d är ju så som glasklart om man går in på någon marina och ser 2 lika båtar med lika mycket hk den ena har miljövänlig motor och kostar 200 000kr den andra har inte det och kostar bara 100 000kr inget svårt val va??? Givet vis är dessa siffror gripna ur luften, men om man jämför med båtar med dieselmaskiner så skiljer d iblan nära 100 000kr och ibland mer. Och blir dessa katalysatorförsedda V8or lika dyra som dieselarna så kommer ju självklart folket antingen köpa fler Dieselinombordare vilket e bra eller köpa vanliga maskiner utan lull lull..

Sedan så kan du ju tala om för mej och övriga varför vi ska köpa bensinmotorer som är lika dyra som Dieselmaskiner?? D är inte många som är intresserade av att betala extra för att vara miljövänliga. Och i synnerhet inte när man kan köpa en dieselmotor till priset av en Bensinmotor med katalystator.. En mordärn Diesel är hursom helst mycket bättre än någon katalysator konverterad V8a.. Och hur bra brukar Vp lyckas med sina nyare grejer dom spottar ut på marknaden? Låt gå att D6an blev lyckad när den kom i rätt läge med högkonjuktur. Men d har vi inte sett än hur bra dessa grejer kommer att hålla ihop maskinerna är på tok för dyra för att gemen man ska kunna ens fundera på att byta maskin. Och d finns tillverkare som är billigare, lika så kommer d bli med denna uppfinning ingen vill plöja ner flera 100 000 för att få en Bensinmotor med katalysator som dessutom förmodligen kommer vara behäftad med allahanda barnsjukdommar.. Detta kommer inte rätt i tiden kanske om 10 år men inte nu. Folk ser till d som ä billigast och inte d som är bra. Och då kommer dom förmodligen inte kunna sälja en enda maskin pga att den kommer bli fördyr för att kunna konkurera med tex Mercrusier mfl.. Och många kommer att renovera befinterliga maskiner istället för att köpa nya..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla du, drar du inte lite för många förhastade slutsatser nu innan du ens har sett lösningen? Förstår inte varför du är så negativ till ny miljövänlig teknik? Jag har väntat i 10 år på att kunna köpa mer miljövänliga motorer. De nya utombords 4-taktarna som ska vara såå miljövänligare är ju lika bra för miljön som bilar med insprutning utan katalysator som vi hade innan 1989, vilka är förbjudna idag. Och utan att ha sett några utsläppstester så tror jag nog att en v8 med katalysator släpper ut färre giftiga utsläpp än de nya dieslarna. På bilsidan så är ju generellt sett moderna bensinbilar renare än moderna dieselbilar med partikelfilter och katalysator (bortsett från kolidoxidutsläpp som inte är giftiga men bidrar till växthuseffekten).

Om vi leker med tanken att de nya limporna blir dubbelt så stora som de tidigare så får de säkert inte plats i den lilla dc:n som du berättar om, men det finns väldigt många modeller som de kommer passa i och båtbyggarna kommer säkerligen justera motorutrymmena på nyare modeller så att de passar. Men än så länge vet vi ju inte om de blir dubbelt så stora. ;)

Du har nog också rätt att de kommer bli dyrare än vanliga limpor, men varför tror du att livslängden kommer bli kortare? Enligt hemsidan så tillverkas de nya limporna i ett annat materlial än gjutgärn. Nytt material verkar vara aluminium med titanlegering på in och utsida, om jag förstår texten rätt. Detta bör förhoppningsvis förlänga livslängden, men det får tiden utvisa. Verkar dumt att tillverka motorer med sämre kvalitet än tidigare, även om de tjänar pengar på reservdelar

Om bensinmotorerna blir lika dyra som dieselmotorerna tror jag nog många väljer diesel istället, trots att dieseln idag är dyrare per liter än bensin. Där håller jag med dig, men det är ju en helt hypotetisk fråga eftersom vi inte vet priserna än. Ny teknik brukar vara dyrare än äldre, på samma sätt är miljövänligare insprutnings v8:orna dyrare än den äldre konstruktionen med förgasare. Men skillnaderna minskar och slutligen blir tekniken billigare och den äldre/sämre tekniken fasas ut. På samma sätt kommer de nya motorerna bli dyrare än de gamla och samtliga båtköpare kommer inte välja den, men om några väljer den får vi miljövänligare båtar och bättre natur. Förhoppningsvis kommer även andra tillverkare med katalysatorer i sina motorer vilket bör leda till ökad konkurrens och lägre priser.

Tycker bara det är tråkigt att du är så negativ till ny miljövänlig teknik innan du ens har sett lösningen. Så småningom ser vi hur priserna hamnar, hur tekniken ser ut och hur testerna faller ut. Sedan får vi se om de är bra eller inte, dyra eller svindyra...

Mvh
jberg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte negativ till ny miljövänlig teknik. Jag tor bara inte att deras grejer kommer att hålla ihop något vidare. Dom kommer inte heller att bli billiga att tillverka och i slutändan oåtkomerliga för dom flesta. Av samma orsak som vi inte byter våra Bensin v8or mot dieslr kommer vi inte heller att byta dom mot katalystaorkonverterade diton.. Nej en ny bensin motor är inte lika ren som nyrare dieslar med partikelfilter finns flertalet tester som bekräftar detta. Och Dieslar går att bygga om på bättre och effektivare vis än bensinmotorer. Katalysatorer är en förlegad uråldrig metod enligt mej. Och Vps topp forskare borde ju spotta ut något bättre tycker man. Hade bensinmotorn varit framtiden hade nog dom allra flesta maskiner gått på detta bränsle idag men så är inte fallet..

Men det handlar om pengar givetvis och visst är det bra att utveckligen går framåt. Men det är inte heller bra att ligga för långt före i utvecklingen. Helt klart har övriga mycket större tillverkare färdiga konstruktioner på ritbordet. Men d e bara Vp som marknadsför detta.. Och trenden i dag sejer mig att Diesel är framtiden. Bensinbilar, etanol och andra meningslösa utvecklingshämmare kommer i slutändan att få ge upp. Ingen om än mycket få är intreserade av några (dyra) miljöräddarlösningar. En motor med kat drar ju inte mindre soppa för d så någon vinst för plkånboken är d inte. Motiveringen för 90% av Dieselköpare är bränsleekonomin. Både hav och landbasserade åkedon, tar man bort den ekonomin så skulle ingen köpa dessa maskiner..

En Mpi Bensin V8a drar inte nämnvärt mycket mindre soppa än förgasraditona (har egna testreslultat som reff) så dessa ger ett antal extraknop på topp men drar nästan lika mycket för mycket mot vad dessa leverarar. Till dessa maskiner finns ett mycket komplicerat styrsystem för insprutningen som gärna krånglar ofta och kostar mycket att repa, tro mej jag har praktiserat detta med.. En komplett renoveringskitt till min maskin koster väl typ 500 dollar eller så, och låter jag då raggarn runt hörnet sköta renoveringen så blir den inte bara billig utan förbaskat bra.. Således kan jag hålla igång samma maskin resten av livet om jag så ville..

Det är detta som folk ser till nu. Nya Dieslar och bensinare är inte billiga här, och dom allra flesta satsar på att renovera sina maskiner istället för att byta ut dom.. En äldre förgasraförsedd v8a går att repa och renovera för en billig peng. Lägger man där till datorstyr insprutning ja då blir d dyrare och svårare att både repa och renovera.. Detta har slutligen merparten av båtägarna snappat upp och trenden inom import av maskiner från Usa kommer att hållas igång så länge Dollarn är låg. Därav har Vp ingen chans att knipa marknadasandelar med så hård konkurens som d är idag..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får vi väll vänta på lite miljövänliga motorer från Kina.Tungan

Eländiga Baotian (moped från Kina, skitkvalitet men men) som alla svär över är en fyrtaktare med betydligt lägre utsläpp än de tvåtaktare som produceras i Italien och Spanien som ungarna vurmar över. Baotian finns även med katalysator.

Vi var i Thailand i januari. där åkte de flesta 4-taktare (moppar) som hade låg ljudnivå och inte stank som de moppar som finns här i Sverige.

Desutom envisas ett antal här att köra båt med gamla typen av 2-taktare trotts att de släpper ut ca 40% av bränslet oförbränt rakt ned i vattnet.

Jisses och så har vi mage att vara kritiska när VP försöker komma med alternativ, nä såga skiten innan den kommer fram. Snacka om jantelagen.

Vi har nog lång väg att vandra.

/Roland 



Senast ändrad av Ringhede | 03 augusti 2008 | 23:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför inte, vad jag har hört kommer det att presenteras någon ny budgetbil från indien som ska kosta under 20 000kr bra eller skit ja d får tester utvisa. Men Får dom snurr på den grejen så kan nog hela volvo lägga ner. Kina må kanske inte ha den bästa tekniken än men om 10 år är vi nog rehjält omkörda ifall dom fortsätter i samma tempo.. Börjar dom då producera bra och billiga maskiner baserade på tex Vps äldre 41or (dom bästa maskinerna Vp tillverkat enligt mej) så har dom redan kört om oss..

Priset påverkar mycket mer än miljötänket och kvaliten i denna värld ett bättre pris avgör dom flesta affärer.. Att grejerna borde hållas så långt borta från allmenheten som d bara går spelar mindre roll (dom är ju billiga)..

Just nu finns d mesta att tillgå från lågprisländer. Att kvaliten är sisådär eller rent av usel på sina håll verkar inte stoppa handeln.. Många jag känner har köpt div grävmaskiner från kina och ja med blandade resultat så måste jag säga att merparten är nöjda. Och d sitter bla perkins, cummins, yanmar maskiner i dessa och även hydralik från välkända tillverkare som nashi tex.. Så jag måste då säga att dom är på rätt spår.. I en komande lågkonjungtur som vi står inför nu så är ett bra pris d viktigaste. Och d är det som får mej att tvivla på Vps grejer det kommer inte rätt i tiden när nybåtsförsäljningen är på g neråt. Och nästan inget går att sälja till överpris längre..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var väll lite mer åt vårt sätt att handskas med miljöfrågor.

Om nu VP kommer med ett miljövänligare alternativ så borde intresset här i Sverige vara mycket stort men det är nog mer plånboken som styr och då får miljöfrågorna komma i andra hand.

Det är nog en av anledningarna varför ingen frivilligt lämnar sin gamla 2-taktare till återvinningen och skaffar en modern 2 eller 4-taktare. Samma med om det släpps båtmotorer med katalysatorer så tror jag det kommer ta mycket läng tid innan de hamnar i våra båtar. Speciellt om de kostar lite mer än ett bättre alternativ vilket är ett av argumenten för att man köpte en 2-taktare före en 4-taktare.

Exempel; man fick för samma pris en 70hk 2-taktare istället för en 50hk 4-taktare. Då var det manliga begreppet power som gick före miljön.

Vi är nog inte så duktiga här i Sverige som vi tror, eller är vi det?

(not. med 2-taktare syftar jag på äldre generationen av motorer, inte nyare med direktinsprutning som är ett mycket bättre alternativ, kallas optimax mm)

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis Roland det är detta jag har försökt att få fram i mina något svävande inlägg men men ibland blir d långkörare och då missar många d vesänterliga i inlägget.. Och det är inte folket det är fel på, det är dom styrandes brist på både kunskap och kreativa lösningar som hade gynnat alla.. Regler ändars och lagar skrivs om så att miljövänliga alternativ blir dyrare en redan befinterliga drivmedel och maskiner.. Hade ju helt klart varit bättre med höga skrotningspremier på både bilar och båtmotorer.. Men vi lever ju i ett bakåtsträvande land med usel politik så d är väl bara att vänja sej och flyta med..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men  vi lever i ett bakåtsträvande land med usel politik så d är väl bara att vänja sig och flyta med...
Bakåtsträvande människor åker förgasar v8 och dissar ny miljövänligare teknik innan den ens kommit ut. Flört

Jag måste säga att jag inte håller med dig rexco, vi kan inte vara så negativa till miljövänligare teknik innan den ens kommit ut och vi har sett lösningarna. Men den här diskussionen blir föör lång och du verkar ha bestämt dig. Tycker ändå det ska bli intressant att se lösningen på VPs katalysator. Och vem vet, snart kanske mercruiser också kommer med katalysator, då kanske uppfinningen är mer intressant för din del... Flört

Mvh

jberg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är lite mer info.

/Paul - Vi Båtägare

 

MerCruiser och Volvo Penta visade båda upp bensinmotorer utrustade med katalysatorer. Vi var många som undrade hur man löst problemet med de våta avgaserna eftersom en katalysator måste arbeta med mellan 600-700 graders värme för att effektivt kunna bränna bort kväveoxid, kolmonoxid och kolväten. Att köra in de våta avgaserna i katalysatorn funkar inte eftersom de är alldeles för kalla, och därför är katalysatorn placerad helt nära motorn, och kylningen av avgaserna kommer strax efter.
– Det här är beprövad teknik, säger Rolf Westlund som är forskningsansvarig på Volvo Penta.
I personbilar är effektiviteten 99 procents förbränning, men i marinmotorer är den något lägre eftersom körprofilen inte är likadan. Trots att tekniken inte har varit särskilt svår att lösa, kommer katalysatorer i bensinmarinmotorer kommer först på bred front efter att man anpassat sig till den Kaliforniska lagstiftningen som har de hårdaste miljökraven i världen för bensinmotorer.
Motorn kommer att ha samma storlek som innan, men priset blir högre. Lambdasond, styrelektronik och själva katalysatorn, som innehåller bland annat platina, ger en prisökning på ungefär 50 000 kronor visar det sig när vi ringer Micab Marin. Micabs Peder Summerholm är positiv till de nya motorerna och ha tror att de kommer att ha ett högre andrahandsvärde. MerCruisers bensinmotorer med katalysator liknar Volvos i tekniken och även de är anpassade till Kaliforniska avgaskrav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har större tillverkare än Vp redan tekniken färdig bara att den inte är marknadsförd lika hårt som Vps.. Vp är svenskt och det är just nu en fluga att vara miljömedveten i sverige. Så länge d inte kostar något vill säga.. Visste redan innan jag fick d serverat att denna lösning kommer bli dyr. Dyr uråldrig teknik som funnits med sen 80 talet ska nu in i båtar. Hmm och folk säger att utvecklingen går framåt, den går bakåt skulle jag vilja säga.. 50 000kr påslag på en båt som kanske kostar 250 000kr utan dessa katalysatorer d är mkt pengar. Katalysatorer krånglar på bilar, och lamdasonder är inte heller billiga prylar och dom har ju haft sen 89 på sig att utvecklas. Så fort d andas marinaprodukter blir d genast 4dubbla priset. och dessa grejer kommer bli svindyra att fixa när d börjar krångla för d kommer d att göra..

Sedan så blir d troligtvis mkt effektförlust med denna teknik.. Detta gör att mer effekt måste in i maskinerna och då drar dom mer soppa.. Som sagt utvecklingen går åt helt fel håll.. Jag hade lagt krutet på framtidens maskiner, dvs små lätta billiga dieselar.. Dessa går att miljöanpassa på flera olika bättre sätt. Och är i sitt grundutförande en bättre teknik än bensinmotorn.. När man ändå ska lägga på så mkt pengar på båtarna som denna lösning kommer att kosta så är steget inte långt till att en diesel börjar bli lönsam. Alla båtar med inombordare borde utrustas med diesel, då hade vi oxå fått ner priserna på marina dieselar.. Detta är fungerande billig teknik i enkelt format utan massa rysch pysch..

Sedan är d skit samma vem som är först med katalysator i bensin V8orna, för denna tekniken är redan stendöd innan den hunnit ut på marknaden..

!!!MVH REXCO!!! Den dagen Grävlastare och Lastbilar börjar gå på bensin igen, då tror jag på att bensinmotorn är framtiden. Men nu knappast..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Källa, Naturskyddsföreningen Stockholm

http://www.stockholm.snf.se/battrim03.pdf

där anges att tvåtaktaren tar 30-40% mer bränsle än 4-taktaren.

Om källan stämmer ger det upp till 40% oförbrännt bränsle ut i sjön.

Tycker själv det verkar mycket, men även 30% av allt soppa man tankar tvåtaktaren med går ut i sjön är på tok för mycket.

Eller vad anser du? 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...