Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Propipe

Hittar inte Zinkanoden...

Rekommendera Poster

Köpte en båt i början av sommaren som enligt uppgift var genomgången av marina som bytt impeller, stift och diverse annat.
Jag hittar dock ingen offeranod på motorn och vill gärna ha hjälp av någon kunnig på var den sitter. Har tittat runt motorn och fästet till akterspegeln både från badbrygga och från vattnet men hittar inget.
Vet någon var dom ska sitta? Om någon kan posta en bild eller två vore jag tacksam!

Jag har en Evinrude 70hk -1980.

Mvh. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat under kavitationsplattan (ovanför propellern) där den normalt sitter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, där sitter en liten rund platta med en hajfena som är vänd neråt. Denna är dock lackad och går inte att lossa på oavsett vilket håll jag skruvar... 

Vet att förre ägaren reparerat nedre delen och bytt propeller så det kan vara så att han lackat över zinkanoden. Men den borde väl gå att lossa??? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den har ingen anode den årsmodellen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför har inte den årsmodellen det? Behöver man ingen och var ska jag sätta en i så fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är rättså  vanligt på äldre årsmodeller men sätt än vanlig anode på kavitationsplattan plattan som finns ovan för propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får göra så. Skrapa bort färg så den ligger an mot metallen och sen skruva dit en anod? Ingen risk att det börjar rosta i hålen som blir när jag monterar anoden..?

Ska man försöka få loss hajfenan och såtta en där? Finns det någon som passar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej de är ingen hajfena, en vanlig avlång anode som skruvas fast i kavitationsplattan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Hopp!

Har en Johnson 70 hk -1975 hittade inte heller någon anod på den...

Jag slipade ner den delen av drevet som ligger i vatten och målade med riktig Zinkfärg (98% Zink)

Rätt eller fel? vet inte men jag tror att det gör susen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...