Code24 0 Postad 24 Juli , 2008 Har någon råkat ut för något liknande ?? Jag har bytt bytt kuggkrans och fyra olika startmotorer, Den sista uppsättninge SKA passa enligt leverantören. Det som händer är att det inte kuggar i, det bara rasslar Har haft detta elände sen i våras.Motorn är en Volvo penta 5,0 GI. Blir tokig !! Det hela fungerade klockrent tills jag böt startmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigg_martin 0 Postad 24 Juli , 2008 Låter som om att du har lilla startkransen och får en startmotor till stora. Startmotorn finns med 9 eller 11 kugg på drevet som ska dra runt motorn. Låter som om att du ska ha 11 kuggars versionen. Såvida inte startkransens kugg har blivit skadade. Svårt att kolla men med hjälp av en spegel, lampa, och någon som manuellt drar runt motorn borde det gå att kolla. Ta stiften så går det lite lättare. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Code24 0 Postad 24 Juli , 2008 Det är 11 kugg på startmotorn och kuggkransen är ok. Fick ett tips att smärgla rent ytan på blocket till infästningen av startmotorn samt byta kablage från batteribanken.Ska testa det och se vad som händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 24 Juli , 2008 är du säker på att det är startmotorn som kuggar över? om du har dåligt laddade batterier kan det möjligen låta på ett liknande sätt. att beskriva ljud är svårt men jag försöker ändå. En överkuggande startmotor låter mer som ett gällt skrik än ett rassel. om du däremot har dålig fart på startbatteriet kan det se ut som om allt funkar som det ska alla lampor och stereo funkar. Men startmotorn kräver enormt mycket mer av batterierna. om du har dålig fart i batterierna så kan det resultera i att solenoiden bara står och vibrerar, med ett ganska högt rasslande ljud som följd. prova med att sätta ett fulladdat batteri på plats eller ännu bättre en startbooster <- låna på bilfirma eller liknande. lycka till! :-) smuggler 28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser