Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Fyrtel

Osäker om det är sprit eller fotogenkök jag har?

Rekommendera Poster

Hej igen ! Se bild på mitt kök i båten..

Jag har sökt och inte fått tillräckligt på fötterna om vad jag ska fylla upp tanken med.. Fotogen eller sprit?     Origonol eller Tenol?

Kan någon hjälpa mig..

För tända eller bara pumpa..

// Palle

post-28196-1394235560,6956_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står väl ALCOHOL på dekalen vid vredet nederst på bilden? då borde det väl vara sprit eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar på fotogen.......efter som man ska pumpa upp tryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står det alcohol så är troligen bara till att tanka sprit. Dvs det funkar precis som ett vanligt trycksatt fotogenkök fast brännaren är anpassad för sprit. Fördelen är att du inte behöver en extra kanna sprit vid förvärmningen, det är bara att pumpa ett par tag och låta köket fylla koppen med sitt bränsle. Stäng, och förvärm som vanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.. det står ju alco på spisen !!!!!!!!!   Då TROR jag att det är T-sprit som gäller ?!?!

Jag hade en sådan spis i min förra båt . Jag använde den aldrig , tyckte det var lite knepigt med att förvärma ,fylla på , skapa tryck ..osv .( så var den även plaserad inne i båten )

-  Det passade mig inte alls , den åkte ur direkt ! ! Jag köpte en bärbar gasolplatta från Biltema med engångstuber  , kostar 199kr och den kan du ställa var du vill! Ute i båten på ett bord eller på  bryggan du ligger vid eller så på land .....  smart sak ! Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok.. 50/50 om det är sprit eller fotogen.. ? Nu har vi varit ute i 4 dagar och inte använt den så jag vet fortfarande inte. Det står Alcohol på vredet se (närbild).?? men kan det ändå vara fotogen.. Tack för alla tips . // P

post-28196-1394235562,343_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är osäker och inte våga testa. Lossa de fyra skruvarna som sitter i hörnena, lyft ur köket och placera det på brandsäkert underlag. Betongkaj. Fyll på lite rödsprit och pumpa upp trycket släpp på spriten och tänd. Fungerar det bra så är det säkert ok.

En brandsläckare i närheten av köket bör man väl alltid ha, även om man litar på köket.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog måste det vara ett spritkök när det står Alcohol! Vi har ett liknande kök men utan pump (i instruktionerna står det att det är Self pressurizing) - vi kör det på T-röd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med sprit bara, skulle det vara fel (vilket verkar osannolikt) stäng av och byt bränsle.

Rädd för flammor? ha en våt handduk nära.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...