Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Uffe08

Båtmotor under vatten

Rekommendera Poster

För någon dag sedan vattenfylldes min båt delvis och aktern hamnade under vatten.

Min båtmotor är av typ Johnsson 35-hästare (årsmod 90) och jag undrar om man behöver vidta några speciella åtgärder i samband med detta? Annat man behöver tänka på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många här som råkat ut för samma sak, prova att söka.

Det man bör ha i åtanke är hur länge motor låg under vatten, om det var söt eller saltvatten.

Men generellt ska man skölja av motorn, byta ev, oljor, tändstift och filter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var sötvatten..., och motorn låg under vatten i ca 2 timmar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan. Samma sak hände mig för några år sen. Då tog jag bort tändstiften och drog några gånger. Sen satte jag på samma stift igen och den startade på en gång, och den fungerar än idag. Fick det tipset av en båt mekaniker när det gällde sötvatten.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bra att få igång motorn så fort som möjligt, jag har rivit flera motorer som på ett eller annat sätt fått vatten i sig , och det är ingen rolig syn. Det rostar i alla stådetaljer som lager ringar och foder. Om du får igång den så kör gärna med extra olja så allt blir rejält oljeindränkt. Ju förr den går igång desto bättre. Lycka till.

Waxholm4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ta ut stifften och ha i lite motor olja  oco dra runt med sväng hjulet lite lätt med stifften ute.

då smörjer du cyl väggarna samt kolvarna,

det kommer bara att ryka lite extra när du startar men det är en billig försäkring

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...