Uffe08 0 Postad 23 Juli , 2008 För någon dag sedan vattenfylldes min båt delvis och aktern hamnade under vatten. Min båtmotor är av typ Johnsson 35-hästare (årsmod 90) och jag undrar om man behöver vidta några speciella åtgärder i samband med detta? Annat man behöver tänka på... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 23 Juli , 2008 Många här som råkat ut för samma sak, prova att söka. Det man bör ha i åtanke är hur länge motor låg under vatten, om det var söt eller saltvatten. Men generellt ska man skölja av motorn, byta ev, oljor, tändstift och filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe08 0 Postad 23 Juli , 2008 Det var sötvatten..., och motorn låg under vatten i ca 2 timmar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salen 0 Postad 24 Juli , 2008 Hejsan. Samma sak hände mig för några år sen. Då tog jag bort tändstiften och drog några gånger. Sen satte jag på samma stift igen och den startade på en gång, och den fungerar än idag. Fick det tipset av en båt mekaniker när det gällde sötvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waxholm4 0 Postad 24 Juli , 2008 Det är bra att få igång motorn så fort som möjligt, jag har rivit flera motorer som på ett eller annat sätt fått vatten i sig , och det är ingen rolig syn. Det rostar i alla stådetaljer som lager ringar och foder. Om du får igång den så kör gärna med extra olja så allt blir rejält oljeindränkt. Ju förr den går igång desto bättre. Lycka till. Waxholm4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dieselfingret 0 Postad 25 Juli , 2008 ta ut stifften och ha i lite motor olja oco dra runt med sväng hjulet lite lätt med stifften ute. då smörjer du cyl väggarna samt kolvarna, det kommer bara att ryka lite extra när du startar men det är en billig försäkring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser