Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
bjarre

Hur ställa in tändningen på Mercruiser Thunderbolt V?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle behöva justera/kontrollera tändningen lite på min Mercruiser 5,7 l med Thunderbolt V (förgasare från 1996. Det vore super i fall någon kunde berätta kortfattat hur man gör då jag ej gjort detta förrut, dock gärna så detaljerat som möjligt. Jag har tillgång till en tändinställningslampa. Det jag undrar är vilka grader som gäller mm. samt hur man gör själva justeringen. Jag kan ev. få hjälp av en som skruvat gamla amerikanare. Är det som att ställa tändningen på en gammal amerikanare eller är det något som skiljer?

Anledningen till att jag vill kontrollera tändningen är att motorn har tappat ca. 500 rpm. på maxvar senaste året och det känns som att man bytt/kollat allt annat.

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaret Patrik! Dock har jag några följdfrågor...

Jag var nere idag med tändinställningslampan i högsta hugg. I framkant på styrbordssida av motorn hittade jag en lila/vit kabel är det denna man skall jorda? Det låg även en svart kabel brevid som går till jord.

På svänghjulet finns bara ett kraftigt streck och på motorn finns bara en v-markering. Det ser ut som om det ev. har suttit ett klistermärke på svänghjulet förut. Jag misstänker att man har 0 gr när strecken är mitt för varandra, men skulle vilja ha detta bekräftat. Om det nu skall vara 10 gr förtändning så borde man väl bara kunna ta omkretsen på svänghjulet och dividera med 36 så får man avståndet från nollmarkeringen och rita det ett nytt streck för 10 gr förtändning, eller tänker jag fel?

På motorkåpan står det att det skall vara 10 gr förtändning vid tomgång men i min rep.handbok står det att det skall vara 8 gr för min motor (år 1996), dock skall det vara 10 gr from. årsmodell 1998, dock kan ju min motor vara bytt :). Någon som vet om man kan kolla upp årsmodell på motorn via tillv.nummret och i så fall var.

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå...  jop tack Patrik för infon..

jag gjorde på följande sätt, har en tändinställnings modul från en gammal VAG-verkstad den visar motorvarv samt inställt värde på förtändning, ställer bara in ratten på 8 grader, och justerar fördelaren tills sträcket är för markeringen, ja det är den lila/vit kabeln som jordas.

ställde in 8gr vid 750-850 rpm. löste dock inte mina problem utan var tvungen att tömma tanken på bensin/vatten/gegga/sörja/ ja välj själv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skalan är borta även på vårt svänghjul. Det stämmer att när V'et är mot ritsen så är det nolläget. Jag tog en silverpenna och ritade nya streck för 5, 10, 20 och 30 grader. Det stämmer att 10 grader motsvarar 1/36 av omkretsen på remskivan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaren skall ner och prova i morgon fall jag får tid.

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...