Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Nyborjare

Sjömärken grund var ?

Rekommendera Poster

Jag vet vilken sida om de olika märkena man skall köra, dvs var grundet är i förhållande till märket, men hur nära är grundet egentligen ? hur nära kan man räkna med att märket står grundet och hur långt från märket kan det sträcka sig ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller vädersträcksmärkena så borde det inte vara något problem då det bör vara fritt om grundet på den sida som märket säger du skall gå. Används vädersträcksmärken när grundet är av större art? Det finns ju punktmärken som står på grundet och dessa grund borde väl vara mindre?

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är väl hur som helst inte att man skall ta dessa markeringar som en slalomåkare gör med käpparna i en slalombacke Skrattande

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så när vädersträcksmärkena används så är grundet som markeras av större art ? men om man går på fel sida hur långt ifrån marekringen skall man då gå för att vara säker ?

Sen undrar jag varför man vädersträcksmarkerar ? varför inte sätta alla markeringar direkt på grundet ? när man vädersträcksmarkerara talar det ändå inte om hur grundet sträcker sig, lika lite som en direkt markering gör

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grundets storlek vet du inte om, såvida du inte har tillgång till sjökort. Ett grund kan ju lika gärna vara 2 meter som 50 meter i utbredning. Mao du skall alltid ha med dig ett sjökort när du ger dig ut om du inte känner till området, oberoende av om du mestadels följer farleder eller ej. Sjökort är bra!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sånna här situationer måste jag säga att jag föredrar Plotter med stor tydlig monitor framför sjökortet.. En plotter kan du soma in grynnorna i detalj, d kan du inte med sjökortet samt att du då måste ha insomade kort för alla områden vilket blir ganska många.. Sedan så kan d vara svårt att se på ett översiktskort hur långt från markeringarna grynnorna ligger.. I plottern har du hela kusten på ett minneskort och kan somma in och ut i alla områden..

Detta är faktiskt ett problem för rättså många. Och jag fattar faktiskt inte varför man inte kan markera ut grynnorna lite bättre.. Finns ju många grynnor som inte ens är markerade men som ligger under vattenytan på x antal meter. När man färdas i okända vatten så ser man ju till att ungefär måtta ut dessa i sjökortet och sedan ta till extra säkerhetsmarginaler så man går klar.. Men d är inte alltid detta går, ibland så ligger grynnor etc i smala sund med mötande trafik. Och sitter man då bara med ett översiktskort så är man rökt och har ingen aning om grynnan ligger 10 eller 20 meter ut i sundet.. Hur mycket skit alla plotters än må vara så kan jag räkna upp minst lika många begränsningar ett traditionellt sjökort har..

Varför d inte händer mera olyckor ja vad ska man säga, ibland ligger ju markerade och även omarkerade grynnor på typ 0,5-0,8 meters djup eler kanske ännu djupare. Och d betyder att dom allra flesta mindre båtarna går över grynnan utan problem. Sedan så finns luringarna dom som ligger precis under vattenytan och är övervuxna med bottenfärg. Ja dessa grynnor är väletablerade och dom allra flesta känner till dom.. Oftast händer ju inga olyckor mer än trasiga växelhus och riggar samt div drevhaverier. Så d är ju rättsvårt att bilda sej någon uppfattning om hur många som verkligen går på dessa grynnor... Men d är något man deffenitivt bör tänka på om man befinner sej i okända farvatten man aldri besökt förut så är insomade sjökort och plotter oslagbart.. För ofta så e d luringarna som inte är utmärkta annat än i sjökortet, lite som att gå över ett minfält d du inte ser ja d är d som kan skada dej mest...

!!!MVH REXCO!!! Antal grundstötningar 1st och d var en sandbank. Får väl skylla på dålig muddring för att inte sarga självförtroendet för mycket..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att även i Östersjön växlar ju vattendjupet . 0,5 m variation är inget ovanligt. Det enda säkra är att passera grunden rätt sida om sjömärkena. Är det ett grund vid hemmahamnen som man passerar ofta kan man ju lära känna detta med hjälp av ekoldet.

/Zappe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och sitter man då bara med ett översiktskort så är man rökt och har ingen aning om grynnan ligger 10 eller 20 meter ut i sundet.. Hur mycket skit alla plotters än må vara så kan jag räkna upp minst lika många begränsningar ett traditionellt sjökort har..

 

Två synpunkter:

Översiktskort är såvitt jag förstår inte avsedda för navigering utan snarast för ruttplanering; vilken rutt skall jag välja, var kommer jag att vistas och vilka sjökort behöver jag då. Således enligt min mening inte relevant att jämföra plotter med översiktskort då de senare saknar massor med uppgifter.

Är det verkligen möjligt att zooma fram mer information i plotterkortet än i sjökortet? Bygger inte dessa på samma rådata? Och i grunden är det väl så att de enda delar av kusterna som man kan räkna med är väl uppmätta är farlederna?

Ok, kanske jag underskattar moderna hjälpmedel, eller andra överskattar...?

Och till grundfrågan där jag håller med Sturgeon; utan sjökort i någon form är utprickningen enligt mig i princip värdelös för dig på sjön.

Mvh

Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D beror ju lite på vadför plotter man har men dom jag provat så ser man rättså klara fördelar med en större skärm med zoom. Ett sjökort kan du aldrig ändra upplösning på det är vad d är. Och för att klara av navigering så måste man ha inzoomade kort för alla farvatten man besöker. Och d blir rättså många i fall man rör sej någon längre sträcka.. Därav har många bara översiktkort i sina båtar. Ett kort där man kan se var i skärgården man befinner sej. Men att med dessa kort kunna ange exakta positioner till grynnor etc är svårt. Därav fördelarna med plotter, har inte skrivigt något om att d går att ta fram mer information i en plotter än ett sjökort även om d i många fall faktiskt stämmer.

En plotter kan spara rutter och kurser i minneskortet ska du göra samma sak på ett Sjökort så kommer detta att kladdas sönder helöt efter bara några få resor.. Så visst kan man använda en plotter till mycket mer än vad man kan nyttja d traditionella sjökortet till..

Kommer inte att gå in på någon disksion hurvida precisionen är på en plotter, detta har avhandlats tidigare. Och jag står fast vid dåvarnade beslut jag tog att Plotter används flitigt men att även sjökort finns med som reserv.. Ser detta som dubbel säkerhet. Men nu glider vi i från ämnet och dom sista inläggen får ses som OFF TOPIC..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tvärr är det så att plottrars sjökort är av samma eller sämre kvalité som papperssjökorten vad det gäller rådata. Vissa delar kan vara sjömätta på 1700-talet med de mätmetoder som var tillgängliga då. Dock så presenteras de modernt och du kan zooma in en snygg bild av din båt på plats i sjökortet, men du har ingen garanti för att din båt verkligen är där!!

Det är ungefär som att försöka konstruera något med mikrometerpresition med tumstock. Inget blir bättre än den mätmetod man har.

Det man kör med då är marginal. Om kortet är sjömätt med en noggrannhet på /- 50m och gpsens signal ger dig en nogranhet på /- 10m måste du addera onogranheterna och köra med 60m säkerhetsmarginal.

Det finns många olyckor på sjön som inträffat enbart p.g.a övertro på hjälpmedel.

Mvh Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är inte plotterkorten bättre än papperskorten, de har ju information från samma källa.  Men de senaste plotterkorten, åtminståne de som Garmin har, har även Lars Grantat´ s (hydrographica) specialkort inlagda.  zoomningsbara ner till meternivå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju större prick desto större marginal, kardinalmärken och feta lysbojar har som regel åtminstonde 10-15 meter eller mer fritidsbåts-marginal.

Man kan i stort sett alltid gå på valfri sida om ett sjömärke om man är en normal fritidsbåt, undantaget är väl extremt trånga kanaler.

Vet man inte på vilken sida man ska gå på, så snik nära (flytande) pricken så går man oftast säker oavsett, och är man osäker kör man väl sakta-sakta...



Senast ändrad av Gunnar_ | 27 juli 2008 | 21:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm Om sjjökorten är bra och GPS stämmer så då borde jag inte ha skrapmärken på min skädda i eftermiddags eftersom jag efteråt såg att plotterspåret gick klart på sidan av den markerade stenen eller.... Fick alltså den hårda vägen praktisk erfarenhet varför man ska ha marginal till utmärkta stenar även om de ligger i princip i farleden!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var många synpkt i detta inlägg...men följande gäller ALLTID!

1 Navigation ska alltid ske utifrån pappersjökorten med det kort som har den störst skala! Dock vissa sjökort (speciellt de i östersjön) är gjorda på slutet av 1800-talet. Sjökortens farleder är korrekta och sjömätta i modern tid. Ju längre från leden desto större chans att sjökortet baseras på gamla mätningar.

2 GPS sjökortens grund är alltid de analoga sjökorten.

3 GPS:plottrar är ett alldeles utomordentligt hjälpmedel för säkrare navigation.

4 Tänk på att sjökorten har en viss missvisning. Ha alltid en extra marginal så slipper du bottenkänning. Jag hämtar in några varje år som tror sig kunna köra på plottern och träffar på ett grund som ligger 10 m fel jämfört med plottern.

Titta i sjökortet eller i plottern så ser du var farleden går och på vilken sida av prickarna du ska gå. Utanför farleden navigera med försiktighet!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par synpunkter angående grund, bränningar, stenar eller allt vad som kan finnas.

Tänk på hur djupt båten går, vilket vattenstånd och att grundet, bärnningen, stenen etc inte är den lilla platsen på sjökortet utan att de utbreder sig lite runt om, jämför med en kulle.

Såg igår en med en större båt, troligen rätt djupgående (segelbåt), som siktade på stenen som var markerad på sjökortet och gick på sidan av grundet. Han klarade sig nog dock hyffsat men lätt att missa att man inte bara kan sikta på en liten punkt.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...