Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
waccas

brytarspetsar

Rekommendera Poster

Hej jag har en b-30 med ny generator stift,konde,tändsole ,lock,rortor.Båtenstartar hur fint som helst bra tomgång osv,körde ut från båtplatsen  och ut mot havet skulle gasa på lite grann då började den o tjöva sig och dog,startade igen och den gick igång men samma problem igen, sen startade den inte alls jag tittade då på brytarn och då hade den brännt.Kan man koppla fel på tändspolen på något sätt så att brytarn bränner eller finns det något annat tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...felaktigt inställt avstånd skulle väl kunne ge detta fenomen eller? 0.3mm är ju ett rätt normalt mått för en sån motor antar jag. 

/ Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tafsat på brytarna med skitiga fingrar eller om bladmåttet inte var helt fritt från olja/fett när du justerade in brytarna så får du samma resultat... bränner på nolltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Köp en sån här http://www.123ignition.nl/id/14.html och slipp alla brytare, kondensatorer och kärvande centrifugalvikter!

Jag köpte en förra året men fick ju inte kört så mycket, satte i den i år igen min nyreparerade Gullringen i helgen efter motormontering och innan båten skulle säljas! När allt är inställt så är skillnaden den att motorn (B20 130) startar omedelbart utan extra gas och går klockrent på 700 varv! Gnistan är starkare, tändkurvan är elektronisk och helt jämn från tomgång till fullvarv! Med gamla fördelaren så är tomgången ojämn, måste ha lite gashjälp för att starta (den startar utan men det tar en stund)

Ps: Nya tändkablar är nästan ett måste för spänningen i gnistan blir mycket kraftigare och trötta läckande tändkablar ödelägger nöjet! Så den kostnaden kommer i tillägg om inte kablarna redan är OK.

Kostar ju ett par tretusen men sällan har jag varit så nöjd med ett tekniskt inköp

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej  igen  jag hare fått båten att fungera nu med nya grejer igen och lite mer expert hjälp till nästa år skall jag investera i ett brytalöst system ha en go  sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...