waccas 0 Postad 23 Juli , 2008 Hej jag har en b-30 med ny generator stift,konde,tändsole ,lock,rortor.Båtenstartar hur fint som helst bra tomgång osv,körde ut från båtplatsen och ut mot havet skulle gasa på lite grann då började den o tjöva sig och dog,startade igen och den gick igång men samma problem igen, sen startade den inte alls jag tittade då på brytarn och då hade den brännt.Kan man koppla fel på tändspolen på något sätt så att brytarn bränner eller finns det något annat tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JoGi 0 Postad 23 Juli , 2008 ...felaktigt inställt avstånd skulle väl kunne ge detta fenomen eller? 0.3mm är ju ett rätt normalt mått för en sån motor antar jag. / Joakim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 23 Juli , 2008 Om du tafsat på brytarna med skitiga fingrar eller om bladmåttet inte var helt fritt från olja/fett när du justerade in brytarna så får du samma resultat... bränner på nolltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 23 Juli , 2008 Köp en sån här http://www.123ignition.nl/id/14.html och slipp alla brytare, kondensatorer och kärvande centrifugalvikter! Jag köpte en förra året men fick ju inte kört så mycket, satte i den i år igen min nyreparerade Gullringen i helgen efter motormontering och innan båten skulle säljas! När allt är inställt så är skillnaden den att motorn (B20 130) startar omedelbart utan extra gas och går klockrent på 700 varv! Gnistan är starkare, tändkurvan är elektronisk och helt jämn från tomgång till fullvarv! Med gamla fördelaren så är tomgången ojämn, måste ha lite gashjälp för att starta (den startar utan men det tar en stund) Ps: Nya tändkablar är nästan ett måste för spänningen i gnistan blir mycket kraftigare och trötta läckande tändkablar ödelägger nöjet! Så den kostnaden kommer i tillägg om inte kablarna redan är OK. Kostar ju ett par tretusen men sällan har jag varit så nöjd med ett tekniskt inköp Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waccas 0 Postad 24 Juli , 2008 Hej igen jag hare fått båten att fungera nu med nya grejer igen och lite mer expert hjälp till nästa år skall jag investera i ett brytalöst system ha en go sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser