Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
mattiashammar

Kamkedje byte mercruiser 4.3, guider eller tips??

Rekommendera Poster

Hejsan allt båtfolk mitt i sommarvärmen.

Jag har ett lite problem med min båtmotor, det rasslar lite fram i motorn och jag har beslutat mig för att först och främst byta kamkedja då jag m.fl tror att det är den som kan vara dålig och lite glapp.

Jag har aldrig bytt kamkedja förut och tänkte höra mig för här om nån har nåt tips eller ännu bättre en guide på hur man gör för att inte nåt ska gå sönder eller bli till det sämre.

Jag sitter på forumet hela dagarna så undrar ni nåt om just min motor så fråga på så svarar jag direkt, jag är extremt tacksam för hjälp

/// Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de finns en kedja som sitter på kammen som kallas Timing Chain.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är samma sak. Om du nu ändå ska riva skiten så byt kedjedreven också och även packboxen i bröstkåpan när du ändå har den borta.

Men är du säker på att det är kedjan som rasslar. Vattenpumpen kan ju vara en annan felkälla även någon lyftare i främre kant på motorn kan rassla.

Vet i faan om jag hört talas om att någon kört slut på kedjan i en V6:a eller V8:a, men men...

Nu vet jag inte vilken modell av Merc v6:a du har, men en del har balansaxel vilken också drivs från kammen / kedjan, har främmre lagret gått ner på den så kan det också rassla, fast då mera skrammel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...