WaterWolf 0 Postad 23 Juli , 2008 I senaste Båtnytt så säger en av toppmekanikerna där att de vanligatse felen beror på den dåliga bensinen på sjömackarna? Är den både dyrare och sämre än vanlig bensin? Och varför ska vi godta det i så fall? Senast ändrad av WaterWolf | 23 juli 2008 | 09:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zolp 0 Postad 24 Juli , 2008 Upplever också att sjömackarna har dålig kvalité på bensinen. Hela försommaren gick båten som en klocka men efter en tankning i Vaxholm började den gå dåligt. Efter nästa tankning vid Islinge gick en än sämmre. Misstänker vatten i soppan. Håller just nu på att köra tanken tom för att suga ut eventuellt vatten samt byta filter igen, bytte det strax innan problem började. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 24 Juli , 2008 Trist att det ska behöva vara så! Och jag hoppas allt fler båtägare börjar protestera såväl som mot kvaliteten (och detta till trots) som alltid dyrare pris så fort en båt är inblandad.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 24 Juli , 2008 Ibland kan d vara så att Sjömackar som flyter på tankarna, dvs har tankarna under vattenytan att d bildas kondens. Vatten blandas i bensinen och så uppstår följande lite småryckig gång.. Har inte själv råkat ut för detta men d kan förekomma om bränslesystemet i båten saknar vattenavskiljare.. Kan ju if vara skräp i tankarna på några Sjömackar men d borde ju bränslefiltret ta hand om.. Näpp tror mera på teorin med kondens i bränsletankarna.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dieselfingret 0 Postad 24 Juli , 2008 dom säger att dom bara blandar ut bensinen med 5% men det är 10% sprit. Sprit drar till sig vatten och då går det inte bra så häll inte k-sprit i tanken. Titta bara på honda dom har 0,4% i reklamationer och 70% av fallen så är det förgasarna som sätts igen med vit gegga tack vare vatten/sprit, Honda har bara det här problemt i Norden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnapull 0 Postad 25 Juli , 2008 Har fyllt båten på landbacksmacken varje vår och sedan burit dunkar. Många dunkar blir det! Men jag har aldrig haft några problem med motorn. Efter att ha läst flera inlägg på denna sida så har mina misstankar besannats. Fler dunkar blir det!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 26 Juli , 2008 Om det stämmer det som skrivits i denna tråd om att det är vatten i soppan man köper på sjötappen så är det ofattbart att man får göra så. Alltså sälja en vara som utlovas vara fullgod och ta ut fullt pris (ibland högre än landmacken) och få fortsätta med detta. Tillsammans med att det ställer till problem för köparen och även blir farligt då det kan skapa motorstörningar ute till havs och då innebära fara för båtens besättning. Det är säkert svårt att bevisa att det är så men varför måste vi båtägare finna oss i sådant. Och sedan avkrävas att använda bensinfilter och vattenseparatorer för det vi köpt. Dessa ska väll vara för den smutts och det vatten som kommer från egen tank? Vad trött man blir på sådant. Prisexempel Sjömack (Marsstrand) 15,29 kr/litern (bensin, troligen bra kvalitet) Motsvarande på landbacken ca 13 kr/litern 24/7 -08 mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 26 Juli , 2008 Det är ju oerhört svårt att bevisa att att vatten i tanken på en båt skulle komma från pumpen och pumpens räkneverk skiljer inte på vilka droppar som debiteras... Finns det någon som är förvånad över att vi blir lurade av bensinbolagen? Varför skulle just bensinbolagen skilja sig från andra bolag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser