nomis 0 Postad 22 Juli , 2008 Var nere vid båten en stund förut och kollade varför i h-e det alltid tycks lukta bensin när jag kör!! Inget läckage är synligt från Bränsleledningar eller förgasare. Däremot så verkar det läcka en del vatten mellan avgaslimpan och den utgående slangen. Det verkar vara en mellandel som har rostat sönder och behöver bytas. Nu till frågan: Är det oförbränd bensin som luktar? Finns denna del att köpa i handeln? Är det därför motorn går lite dåligt? Eller varför vill motorn köva sig vid gaspådrag? Jag skruvar på de 2 skruvar på förgasaren, men när jag tror jag fått det bra så ändrar sig allt igen!!!! Varför? MKT tacksam för svar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 23 Juli , 2008 Man skall inte svära åt en gammal dam. Det finns ingen förbränd bensin som luktar. Det fuktar väl lite någonstans. Ifall det är svanhalsen som gått lär denna finnas hos Penta. Jag har svårt att tänka mig att svanhalsen har att göra med gången men man kan aldig vara helt säker. Så jag passar på frågan för det finns givetvis långsökta anledningar. Ifall motorn vore min skulle jag börja felsökningen i stället med att ta kompprov. Har du känt efter så din gamla fina Solex spjällaxel inte glappar? mvh/Nitro Senast ändrad av Nitro | 23 juli 2008 | 06:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nomis 0 Postad 23 Juli , 2008 Gött och höra från en sann kännare! Jag har oxå ringat in problemet idag, men har ändå kört motorn i ca 3 timmar i sjön med varierat reultat.Hon går relativt bra med högt gaspådrag, men så fort jag vill släppa ner på gasen så vill hon inte mer. kanske vill hon ha mer luft?? Hur? Jag har insett att något är fel med min Solexförgasare, men med med min erfarenhet så hjälper nog inte en isärtagning av bränslesystemet än en gång utann hjälp från dig eller någon annan kunning på forumet. Vad menar du och hur kontrollerar jag Solex spjällaxel som du skrev Nitro! Jag har plockat bort luftfiltret från motorn enligt vissas tycke! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 Juli , 2008 Du kan rent mekaniskt känna efter ifall spjällaxeln glappar alternativ starta motorn och spraya startgas mot förgasarsidorna för att på så sätt förvissa dig om eventuella luftläckor. Ökar motorvarvet när du sprayar så läcker förgasaren in luft och är därmed också svår att finjusterna. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser