Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
ekarola

Vatten i motorrum

Rekommendera Poster

Hej,

Behöver lite hjälp om jag är rätt ute.. jag har en Mercruiser V8 5.7

Problemet är att vi får in vatten i motorrummet. Vi pumpade ut detta igår och allt var tort och fint. Men efter dagens tur var det åter några centimeter vatten i motorrummet. Vi provade motorn igen och det ser ut som det skvätter vatten runt fläktrem och dess drivhjul. Vet dock inte om det kommer från motorn eller om de rörliga delarna tar upp de vatten som finns i motorrummet och skvätter runt det. Skulle det då kunna vara vattenpumpen som har gått eller packningar? Det känns som det skvätter vatten under vattenpumpen.

Om det inte är detta vad skulle det då kunna vara?

Motorn i övrigt kyler väldigt bra så jag tror inte det är termostathus...

Vad kostar en ny rostfri pump?

Tacksamm för alla tips jag kan få..

Mvh Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkerligen en läckande vattenpump. Remskivan sitter högt från botten, så den kan knappast riva med sig vatten om du inte har decimetervis...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-Helt rätt....byt vattenpump NU .kommer att bli mycket värre om den rasar .ca 1500kr

Att det skvätter runt remmarna är  rätt tecken !!!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla slangarna till vattenpumpen först, när du är säker på att dessa är ok och det fortfarande 'skvätter' vatten får du nog vara beredd på att renovera/byta vattenpumpen.

Nu snackar jag om den fast monterade pumpen och inte ngn extern sjövattenpump. HAr du extern pump till sjövattnet skall du ju givetvis kolla den/anslutningar också..

OM det skulle vara så du måste byta pump - köp då en till en Cheva 350 motor och säg inte till säljaren att det skall vara till en båtmotor för då blir priset x3 !!!!!!

( Mercrusier 5,7 och Volvo Penta 5,7 och OMC 5,7 ÄR Chevas 350 motor)

/RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har ett liknande problem, en Bayliner 2255 med 5.0 och Alpha one.

När båten har stått några dagar så har jag 1-1,5 dm vatten i motorrummet, ser inte var det komemr in. Några tips var jag kan kolla, har kollat : bottenpluggen, runt skölden (så gott det går) genomföringarna för trimplanen.

//Dessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu bytt vattenpumpen som var upprostad när man tog bort den och nu är alla problem lösta.

Tack för all hjälp.

/Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...