Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Realm

Inte full prestanda..

Rekommendera Poster

Tjena alla vatten glidare..

Har ett problem som jag läste nå likannde om på detta forum men jag vill gärna ha svar på det själv..

Har en Mariner 2-takts 40 hk,den går upp i varv ordentligt när man sitter och gasar los den på tomgång men när jag ska köra den så kommer den inte upp i samma varv..då ligger den liksom och slöar och visar inta alls samma varv anda så att säga...

Nån som har nå tips...allt uppskattas..inte den mekaniska killen själv men gör så gott jag kan...Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Chansen/risken är ganska stor att det är bränslerelaterat problem.
Steg 1 är att eliminera att motorn får tillräckligt med bränsle.
Kolla därför tanken (antar du har bärbar extern tank), gör rent silen och kolla röret samt snabbkopplingen på tanken. Och att luftskruven på tanken släpper in luft.
Kolla sen snabbkopplingen på bensinslangen som du sätter på tankens snabbkoppling. Kolla att det är flöde igenom snabbkopplingen.
Sen kolla att hela bensinslangen ända fram till motorn är hel och inga veck.
Kolla bensinblåsan är hel och förblir hård när du trycker på den när du har allt anslutet till motorn. Kolla snabbkopplingen på motorn och motsvarande koppling på bensinslangen.
Steg 2, om du har flöde hela vägen så är nästa steg bensinpumpen och förgasarna. I bensinpumpen finns ett gummimembran som kan bli kasst och då pumpar den inte bensin som det är tänkt. I förgasarna har du munstycken och flottör som måste funka som det är tänkt. Om man misstänker att förgasarna har beckat igen kan man prova CRC förgasarrengöring (utan att plocka isär förgasarna till att börja med, det står i instruktionerna för CRC förgasarrengöring hur du skall göra om du kollar på CRC's hemsida). Hjälper inte det bör man plocka isär förgasarna för noggrann rengöring med tryckluft osv.
Sen får du även kolla att du har rätt modell på tändstiften och korrekt gap.
Jag förutsätter att du har en nåtsänär passande propeller till motorn så den inte storknar p. g. av för mycket stigning på propellern.

Vilken årsmodell av Mariner 40 hk har du? Hur många cylindrar har den?

/Bo

Senast ändrad av bossee | 22 juli 2008 | 23:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Exakt samma problem och båten står nu på gården. Har testat förgasarrensning men det funkade inte.

Risken är väl även att du har dålig komp på någon eller några burkar. Kanske läker det in vatten i cylindrarna som har slipat ner kolvarna = dåligt komp.

Imorgon bitti åker jag och köper en komptestare på clas ohlsson kostar en par hundra spänn för att utesluta detta.

Bara ett tips om inget annat verkar fel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kolla upp det där med Årsmodell..samt så har jag hört det där med komp förut..men ska kolla årsmodell samt börja med stegen jag fick tips om..tackar för snabba responsen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...