rob88 0 Postad 22 Juli , 2008 Var ute och testade mitt Eagle Cuda 168 ekolod igår för första gången. Djupet och så verkar stämma med sjökortet men jag tycker att det är omöjligt att se några fiskar då hela bilden nästan är svart. Känns som det är alldeles för känsligt, slår jag över till fish id så blir bilden full av fisk och så jäkla mycket fisk finns det inte ens på västkusten. Ok de var en del maneter i närheten men det borde endå inte påverka så mycket. Ekolodsgivaren sitter monterad längst ner på akterspegeln i enlighet med vad manualen rekommenderade. Motorn körs i 7-10 knop så de blir ju ingen jättemängd med bubblor heller. Skumt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DC_21 0 Postad 22 Juli , 2008 Ja, den verkar vara för känslig, borde gå att justera. Ligger den i manuell 100%, prova auto. Ligger den i auto, prova manuell och minska känsligheten. Eagle är väl samma som Lowrance, och på mitt Lowrance gör jag så, även på ett tidigare Hummingbird fungerade det. Prova Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rob88 0 Postad 22 Juli , 2008 Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans1 2 Postad 16 Augusti , 2008 Hur slutade det här då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 28 Augusti , 2008 Troligen bra för jag hade kommit tillbaka och fråga om fler tipps om det inte fungerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McDz 0 Postad 29 Augusti , 2008 Jag har ett sådant lod och det enda jag använder det till är att se djupet... det finns en anledning till att det är marknadens billigaste ekolod. Det är rent ut sagt bara skit, köp ett nytt om du ska se något annat än djup, temp och bottenstruktur! Jag har även ett lowerence ekolod och det är grymt i jämnförelse.. men sen kostar det ju 5-6 gånger mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 29 Augusti , 2008 Brorsan har ett sånt där lod, det funkar inte bra för honom heller. Får bara halva fiskbågar, skruvar han då upp känsligheten så blir hela skärmen grötig, osv. Själv kör jag med Garmin 140(billigt), o det funkar kanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McDz 0 Postad 29 Augusti , 2008 Halva fiskbågar har inte något med lodet att göra det har att göra med att själva sonarn inte är vilkelrät mot botten... antingen så pekar sonarn för mycket nedåt eller uppåt. den ska vara spikark mot botten.... Ser du bakdelen av en fiskbåge så är sonarn för långt nedåt .. ser du däremot framdelen på bågen så är sonarn för långt uppåt. Testa att mecka lite så ser du snart att du får bra bågar... men lodet är ändå kasst... Det finns ett kapittel i instruktionsboken som följer med lodet gällande detta. Senast ändrad av McDz | 29 augusti 2008 | 15:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 29 Augusti , 2008 Tro mig, han har provat alla vinklar som finns. Han är fullt medveten om hur vinkeln ska vara i teorin, men får bara halva bågar hur han än gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser