Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
nimo65

Sumlog II

Rekommendera Poster

Hej har en sumlogg II in min båt men vet inte hur den ska kopplas in har 4 stift på baksidan av instrumentet  fr.v står det g g -  kablarna från givaren är i färgerna Grön Vit och Brun tacksam för förslag på hur det ska kopplas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har samma problem med min Sumlog 2 .På baksidan av mätare sitter 4 stift varav 2 st är märkta som + respektive -. Från givaren kommer tre kablar.

Är osäker på om loggen fungerar överhuvudtaget, bla. är en paddel på paddelhjulet av, men jag tänkte koppla in, snurra lite och se om det fungerar och isåfall börja leta reservdelar sen.

Finns det någon här som har haft liknande problem och sitter inne med erfarenhet av dylik modell? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Trodde att det var de som drivs med en wire som roterar som kallas sumlogg.

Tre trådar till givaren-paddelhjulet. Då är det en minus å en plus samt en som detekterar signalen. Troligtvis sitter där en sk Halleffekt transistor samt en minimagnet som roterar. Så är det på min gamla logg som gick på 4,5V batteri på sin tid. Men färgerna kan jag tyvärr inte hjälpa till med. Skicka en bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Kapten har alldeles rätt! Det ser ut precis sådär. Skulle du kunna förklara lite utförligare vad kablarna är för? Är det en bra logg? Finns det tex. belysning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en bättre bild...

Jag gillade loggen då en visare alltid ger en snabb överblick annars är väl loggar som de brukar, funkar en vecka på våren... ;-)

mvh

post-10009970-1394237768,2354_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, jag ska göra ett försök att få igång den när den ändå sitter där. Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har hittat ett gammalt VDO-dokument i pdf-format men jag kan inte bif. filen. får se om jag kan lösa det under dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra inlägg ovan, men vissa oklarheter återstår ändå kan jag tycka? Min bild är hopfogad av två olika sidor ur DENNA MANUAL gällande nåt som benämns sumlogg SL (?) istället för trådens sumlogg 2.

Har synpunkter enligt bilden... A. En enda ledare från givaren är omöjligt, behövs ju alltid två för att bilda en elektrisk krets. Gissar att givaren har två ledare i sin kabel fast man - som så ofta - underlåtit att rita ut jordkabeln för tydlighets skull. (Jordkablar kopplas per defintion till (instruments) batteriminus, och eftersom pulsernas polaritet nog kan ha sin betydelse så hade jag själv föredragit att chansjorda den mörkaste/svartaste av eventuella kabelfärger.) B. En petitess angående instrumentbelysning, men en helt egen strömbrytare för att tända nattbelysningen kan nog med fördel ersättas av inkoppling av all instrumentbelysning till lanternornas säkrade brytare? C. KaptenCooks foto ovan saknar gängse fyrabitars binärkods-inställningsomkopplare som kan kompensera felvisning p.g.a. dålig givarplacering i 16 steg. Skumt kan jag tycka, verkar inte vara SL-varianten utan nåt annat??

[Eftersom uppmaning till lagbrott bryter mot forumreglerna så måla INTE själva givarimpellern med stark fartygs-giftfärg trots dess ytterst ytterst pyttiga exponeringsyta! Brottslingar vääldigt närstående mig själv påstår dock att detta gör stor skillnad på krångelfrekvensen i västkustvatten, och att nymålning av ett enda skikt bara krävs vart femte år eller så. ;)]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...