Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
pgh73

hemsegling av båt?

Rekommendera Poster

Skepp ohoj!

Vi letar intensivt efter segelbåt, vår första dessutom, och så klart finns det en, dock en bit bort. Gröngöling som man är inom segling följer många frågor...

- Hur lång tid tar det att segla hem en shipman 28 södertälje-malmö?

- Tror ni det är möjligt att hitta ngn villig erfaren seglare som kan hjälpa oss med detta, alla omkostnader betalas så klart?

- Är det värt allt meck eller skall man ha is i magen och vänta på ngn i hemtrakterna?

Ha i tanke att jag är besatt av båtköp just nu, jag vill köpa i går hahahahahaha. Jag har blocket.se uppe hela tiden=missar inte en båtannons på hela internet.

/Pär, som är i sjönöd

Senast ändrad av pgh73 | 22 juli 2008 | 13:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du seglat för? har min första segelbåt nu i sommar och ja kan ju säga så här, de är väldigt lätt att vara tuff och tro att man klarar vad som helst när man står på land.

I vintras såg ja verkligen fram i mot att sticka ut en gäng grabbar och segla in vatten i sittbrunn, men om  du läser några av mina andra trådar så märker du snabbt att de inte har blivit av!

så är du helt grön så skulle ja låta bli. även om du får med dig någon erfaren så kan de bli en jävligt skrämande upplevelse om de skulle blåsa upp (behövs inte mycke för att man som nybörjare ska bli skakig i bena) och då kan de nog bli så att de blir du som säljer en segelbåt snart.

Mitt tips: vänta så kommer de någon närmare dig, ge dig ut när de är väldigt lugnt och skönt!

Är de så att du redan kan segla så framstår väl ja som en idijot nu men de bjuder ja på Tungan

Ha de bra

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen vana av segling av kölbåtar alls. Dock har jag en hel del sjövana, utan att för den sakens skull låta tuff, snarare optimistisk. Blir kanske att lägga 10´ på att låta lastbil köra hem den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pär,
Välkommen till seglingens underbara värld! Jag tycker att det viktigaste är att du inte skrämmer bort dig själv från denna fantastiska hobby. Att segla hem en första båt är naturligtvis möjligt, men då skall man samtidigt ha rätt förväntningar. Kanske blåser det på utav bara f-n och man tar sig med nöd och näppe in i någon hamn där man på skakiga ben och med en lättnads suck kliver iland igen... eller så blåser det inte alls och man har knappt styrfart (alternativt så får man plocka fram gärn-genuan om man har en sådan, fastän man mer än något annat vill ha vind i seglen). På en båt som man inte är van vid så är det ju dessutom så mycket annat som är nytt eller annorlunda mot vad man kanske haft eller upplevt tidigare. Detta är också faktorer som man bör räkna med.

Var alltså berädd på att vad som helst kan hända... så går det nog jättebra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag blivit mkt klokare efter dessa inlägg ;-)

Men hur lång tid kan det ta, om man har någorlunda bra vindar? Är 4-5 dagar alldeles för kort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En snabb koll på det digitala sjökortet säger att det är ca 360 distansminuter mellan Södertälje och Malmö. har man en besättning på tex fyra pers varav två erfarna seglare kan man naturligtvis segla den sträckan på 4 dygn om dom seglar dygnet runt.

Jag räknar mig själv som erfaren seglare, och seglade sträckan själv med min nuvarande båt våren 2005. Det tog ungefär 14 dagar beroende på att det var den tiden jag hade till förfogande. Det ger ungefär 30 distansminuter per dygn, ett par liggdagar borträknade. hade jag varit i dina kläder hade jag tagiot tre veckor på mig.

Jag skulle aldrig överväga annan hemtransport än att segla hem båten om den är i sjövärdigt skick.

När jag i det här fallet säger segla menar jag även att gå med motor. Man måste inte till varje pris segla, huvudsaken är att du får hem båten. På en sån resa får du massvis med erfarenhet. Väljer du att gå genom Gryts och St Annas skärgårdar ( i stället för utomskärs tex Lansort - Borgholm)och kanske en sväng in i Blekinges skärgård får du många fina upplevelser.

lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tittade på flera objekt för fyra år sedan  Kungsbacka/Oxelösund/Öregrund men bor i Stockholm. Känner igen dina symptom med båtfeber. Köpte dock en Shipman-78 5 mil från Stockholm på hösten och det blev mycket pendlande den vintern för att få ordning på båten. Nu har priserna gått ner rätt bra och det troliga objektet i S-tälje verkar rätt intressant. Hur är det med bockarna och vintertäckning? Ingår dessa? Om man ger sig ut på en sån lång segling är det mycket som skall stämma. Skulle nog räkna med två veckors segling. Skulle ställt upp om jag hade tid och kunskap men kostnaderna kan ju rinna iväg av transport av besättning och utrustning. Objektet skulle jag ta en noggrann titt på iallafall och undersöka om en transport är möjligt trots allt om du är helt utan seglingserfarenhet så att din båtägande får en bra start. Har du vinter och hamnplats klara? Brukar vara det de svåra att lösa...

Senast ändrad av Vilse | 22 juli 2008 | 17:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A ha, då är jag helt ute och cyklar. Trodde nog inte att det skulle ta sån tid, sa jag att jag var gröngöling...hahahaha. Ja, det objektet i S-tälje är intressant. Hade varit perfekt om man hade en polare i trakten och som bara kunde åka ut och slå en kort öga på den för att se om det är värt att spinna vidare på...någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ är kanske att ta den till Göteborg och segla hem den därifrån. Det borde väl gå på 3-4 dagar väl, är väl ca en tedjedel av sträckan s-holm till malmö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sträckan Göteborg Malmö är ca 130 distansminuter. Det borde du ju klara på 3-4 dar.

Hur tänkte du ta båten till Göteborg - på lastbil, då är det ju lika bara att köra den direkt till Malmö. Konstnade är nog ingen större skillnad på. Dessutom skall du rigga på den i Göteborg och göra den klar för segling. Det kan ta ett par dar för den som inte är van.

Går du kanalen är det nog hugget som stucket

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det blir långväga affär(läs stockholm) lutar det åt att jag tar den på lastbil, förutsatt att det inte kostar mer än 10-12´ ... Har inte fått in alla offerter men det borde nog gå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta, men hallå!

Ok, det är inte mina pengar men ta och investera pengarna du tänkte använda till lastbilstransport till en underbar segling efter vår fantastiska kust (säger jag som är finne). Ifall det tar dig två eller tre veckor, så vad. Du kommer inte vilja gå iland. Ock vad är det för problem med att båten är ny för dig. Du har väl bestämt dig för att lära dig segla, eller?

Men det finns ett par saker som man måste ha med sig i bagaget när man ger sig ut på sjön. Man måste känna till väjningingsregler och sjömärken. Vidare är det bara ifall man har plöjt igenom båten dokumentation, har en verktygssats, nödbloss och impeller.Att även investera i en försäkring är inte dumt. Innehåller den även en assistanshjälp är man förhållandevis trygg på sjön.

Lycka till med hemseglingen/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Nej jag håller med, försök att segla hem båten själv. Du kommer att få en underbar resa och ensam lär du heller inte bli efter kustens e4,a. Ta en vecka på dig. du kommer för alltid att minnas den resan. Lycka till, /U

Senast ändrad av Donna-Lee | 23 juli 2008 | 08:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade jag haft tiden hade jag inte tvekat en sekund på att segla hem den. Dessutom kanske det inte är det bästa att ta med familjen, 2 barn på en långsegling (ja jag vet att det inte är jorden runt) det första man gör.

Kanske är det så att jag är überivrig på att köpa båt och får vänta tills det dyker upp en båt här nere. Jag har snöat in mig på shipman 28 eller albin accent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Självklart ska familjen med! Kom igen nu, en veckas drömsemester. Folk betalar vad som helst för upplevelsen. Hela vägen ner har du massor med plats att ta upp båten om du absolut måste, men du kommer att önska resan var längre när du närmar dig hemmahamnen ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan väl inte finnas ngn som rekommenderar en familj där INGEN seglat båt tidigare att segla hem en nyköpt båt mellan s-holm och skåne??? För mig låter det som hybris, hahaha

Senast ändrad av pgh73 | 23 juli 2008 | 09:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Jag tittade på Tur 84. Compis 28, Albin Accent och Shipman. Blev som du rätt fokuserad på Shipman, Accenten har sitt pentry längre in och motorn i förpiken och detta var vi inte så förstjusta med. Efter att fyra åt har gått och jag har lagt till kanske 150tusen börjar vi nu känna vår båt och med de önksemål vi har skulle det nog bli en likadan i dag. Priserna har gått ner de senaste åren på Shipman och det finns mycket att välja på. Jag skulle undivka de äldsta som har trimroder och den gamla rodret. Vidare Farymanndieslar som är svårt att få delar till.  De fanns en Shipman till salu i Stockholm för 160tusen, men då var den en ny Yanmar 14hk installerade, bara en så sak som ny motor kostar runt 80-90t och en segeluppsättning lite över 30t. Mitt ex var allt i princip original från -78, även segel. Det har blivit en del som  bytts ut. Rigg, falll, bombeslag, skotskena, motorkuddar, axeltätning, genomföringar, toalett, bränsletankmm. Sedan har jag satt på rullfock, kylbox, värmare, elektrisk länspump och jag vill lova att sakerna kostar, Se till att ditt exemplar Ok och att den tidigare ägare som kan sin sak, det verkar vara så med Södertälje exemplaret även om båten finns på fel plats och kräver transport.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nitro!

Är ute på djupt vatten nu men kollade din sjöbod och såg ingen segelbåt där. Har du någon erfarenhet av segel?

Alla nybörjare inom alla kategorier gör fel, ibland väldigt stora fel och frågan är ju då ifall man vill vara väldigt långt hemifrån på okänt vatten med en båt man inte känner, och till råga på allt behöva ora sig för barnen.

Nej för f-n. segla inte hem båten, de är ju som gjort för att något ska gå fel!!!!!

Tänk er följande: De blåser 12-15 m/s, motorn dör, du måste dra upp trasorna (vilket du nästan aldrig gjort) du ligger på läns och jippen kommer. PANG där ligger du i sjön, och eftersom du knappt hunnit lärt dig båten själv så har du ju knappast hunnit lärt hustrun hur man ska vända och plocka upp en person för fulla segel. ELLER:

Du ligger på kryss och båten lutar så att vattnet in i mellan spolar in i sittbrunn, vilken bra första upplevelse. lycka till med att få med dig hustrun efter de du 

Nej som sagt hitta en annan eller ta den på lastbil!

Ha de bra och lycka till.

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Äh, han är ju sjövan. Varför måla upp en bild som om hela världen går under. Seglar man hem båten så är det bara bråviken att korsa, det går att gå den inre vägen där också. Just nu är det högtryck och det kommer det att vara i minst en vecka. Flört Resten av e4,an går jäms med land.

Hämtade själv en viggen i Nyköping och seglade upp den till gävle med två barn, fru och stor hund! Jo det var trångt, men uj. Vi pratar om den resan än och det var vår första segelbåt och ingen hade seglat förut. Allting går Glad

På två dagar är ni van båten, lovar /U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej okn1!

Eftersom du råkade se brister i min meritförteckning (sjöbod) kan jag här och nu direkt dekarera  att jag har under deceniernas lopp framfört de flesta typer av flytetyg. Ok, själva seglingen kom in lite sent i mitt liv och jag har aldrig själv ägt en segelbåt. 1974 lånade jag för första gången en Maxi 77:a och gjorde västerhavet osäkert för mig och övriga sjöfarande. Men jag har till och från seglat med det mesta, luftmadrasser, flottar, surfingbrädor, kajaker och segelbåtar, de sistnämnda går oftast  även att framföra med motorCool och räknas du som motorbåt. Segla lugnt/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej nitro.

Låter som du har erfarnhet Skäms

Menade inget illa, har själv bara seglat denna sommaren men de känns som de är just därför som ja vet vad ja snackar om. Dom gamla sjöbjörnarna kanske inte kommer ihåg hur de känns de första gångerna när båten kränger ner och du får rutorna tvättade helt utan förvarning. (orden: Nu säljer skiten hördes ett antal gånger under den seglatsen)

Ha de bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara lite uppdatering, nu börjar jag hitta transporter för rimliga pengar :-) Dags att ringa runt och sen göra en 2-3 dagars tur upp på ostsidan av landet och titta på lämpilga objekt. Är det någon som sälja sin shipman eller accent så får nu gärna höra av er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det första jag har aldrig varit med om en transportsegling av en nyinköpt båt som fungerat bra. En båt man nys köpt har förmodligen inte fått den omsorg den behöver därför att ägaren tappat intreset och därefter sålt båten. Detta i kombination av att besätningen är ovana vid just denna båt. Har vid varje tillfälle jag varit med på en transportsegling rätt mycket grejor gått i sönder. Och den tidspress man ofta har för denna resa leder till att man är ute i mer vind än man borde. Inte en en fabriks ny båt är färdig vid leverans. Det tar ett tagh till allt är som jag vill ha det. Så sent som i fjor var jag med om en transport segling Göteborg -Malmö där ägaren i höjd med Nidingen ifåga satte om han skulle ägna sig åt segling och båten var till salu för under halva priset av vad han betalt en vecka tidigare.

usch och tvi för transportseglingar av nyinköpta båtar.Foten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl tidspressen som man sätter sig i som är det stora problemet. Köpte min nuvarande båt i Kåge strax norr om Skellefteå och hade då båtplats i Stockholmsområdet.

Såg hemseglingen som en möjlighet. Då jag hade båten så långt norr var det ett måste att segla till Haparanda innan jag vände kosan söderut. En snabb titt på sjökortet gav vid handen att det var ca 800 distansminuter. Det blev 1004 innan jag var framme på min marina i Stockholm. Tidsberäkningr - 100 distansminuter i veckan tyckte jag var lagom takt om man vill se något. Därav 5 veckors semester och tre veckors tjänstledigt,  totalt 8 veckor.

Tre veckors tjänstledighet är väl ungefär vad frakten på lastbil hade kostat. Segla på semestern skulle jag gjort ändå.

Visst krånglar lite olika saker under resans gång. Därför hade jag med mig tre verktygslådor med verktyg och diverse martrial inom de flesta område.

Se inte hemsegling av en för dig ny båt som ett problem - se det som en möjlighet, att få se andra farvatten, lära känna båten mm.

tommy

som är på gång att köpa en annan gammal båt i stället för den jag har. Helst långt bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoj!

Ett alternativ är juh att hyra en trailer och en just dragbil, och köra hem den själv. Jag gjorde det själv förra året, ca 80 mil/tor och det funkade fint. Samt att det blev mycket billigare än att kosta en lastbilstransport.

Båten jag hämtade var en 23 fotare 1600kg, men kärran tog betydligt längre och tyngre segelbåtar.

Naturligtvis krävs det ett E-kort, har du inte det så kanske du känner någon som du kan betala för att följa med.

Ha det bra Pär, och lycka till...

Hälsn Mats

post-10000710-1394235562,5756_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppdatering, idag köpte vi båt. En accent i Göteborg. Hemsegling är planerad till nästa veckoslut. Hoppas på bra vindar då. Tjoooohooooo vad jag är glad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis. Skriv gärna och berätta om hemseglingen, så vi får veta om det var pessimisterna eller optimisterna som fick rätt. Hoppas ni får bra väder och en fin segling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart kommer jag dokumentera seglingen och lämna rapport, både före, under och efter. Nu är det dags att sätta sig vid planeringsbordet hahahahahaha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men vad hände med en shipmna som du var så inne på???? jag har ingen erfarenhet av accenten men jag har en shipman till salu om du är inntreserad, när du tröttnat på accenten Flört

Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på att arrangera en transport från Malmö till Stockholm. kanske kan vara intressant... kolla din mailbox!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...