Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Souba

Kraftlös v8 som går orent penta 5,7

Rekommendera Poster

Hej, Håller på att hjälpa en kompis med hans båt. Efter många turer fram och tillbaka med säljaren får det nu bli att behålla den och få den att gå. Båten är en Four winns 225 -97 med en penta 5,7 L V8.

Den började med att det käkade upp två stift. Gått över kablar osv och hittade att det var fel stift i. bytt stift och problemet är nu att den varvar ur helt när man kör den utan växel, den går inte helt rent men går på alla cylindrar.

Kör man med växel slutar den typ att orka vid 2500 rpm.

Sitter det något överhettningskydd/varvtalsbegränsing? Isf Vart. Går det att koppla förbi? Någon som har elschema?

 

tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på att det har med förtändningen att göra, ev. kanske med den rörliga tändplattan i fördelaren som inte rör sig till fullo..

Jag skulle börjat där.

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vi kolla. Kan vara en bidragande faktor. Om det nu är en sån platta där. Finns olika sorter av fördelare har jag sett:-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag hade problem med min OMC 3.0L i våras, den ville inte varva mer än ca 1500 varv.

Orsaken visade sig vara gammal bensin då båten stod på land hela förra säsongen, så när jag slog i 20L frisk soppa så gick den som smort igen.

MVH
Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mycket möjligt, men att tändningen ska ändra sig i förhållande till varv vågar jag nästan lova.. En bensinmotor är omöjlig att få att gå på ett brett varvtalsregister annars.

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med RC! Vår Mercruiser 5,7 från -98 (samma block som Penta) med Thunderbolt IV-tändning ställer upp tändningen från 8 grader (grundinställning på tomgång) till dryga 30 grader vid 3000 rpm (då den har reglerat klart). Kolla med stroboskoplampa (du behöver nog göra ett par märken till på remskivan i o m att skalan inte går så långt) så ser du om tändförställningen fungerar som den ska.

På en så pass modern motorn så tror jag inte att det är vaccum/fjäderstyrning av tändningen - det är rimligen elektronisk tändreglering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...