Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
BMoon

Är det bara jag med motorbåt som har flytväst och flagga?

Rekommendera Poster

Klart att man e stolt för den svenska fanan!

Nästan syndigt att inte ha någon........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inge regler för flagging, däremot rekommendationer....

Klippt från reklamflaggor.se

Flaggningstider

1 mars - 31 oktober hissas flaggan klockan kl. 8. Under övrig del av året kl. 9. Flaggan halas vid solnedgången, se almanackan, dock senast kl 21. Detta är regler som rekommenderas, ingen lag förbjuder dig att ha flaggan hissad dygnet runt.

Har alltid flagga uppe när jag är ute med båten... tar bara ned den när jag kommer till hemmahamn och inte skall använda båten på ett tag.

Flytväst... NATURLIGTVIS!!! Men det är upp till var och en givetvis, kan förstå att det ser dingt ut om man skulle springa omkring med flytäst på exempelvis Stena-båten, men i fritidsbåt - alltid!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid flytväst i båten, självklart tycker jag. Har även en flagga i aktern. Tycker inte riktigt snacket håller att bara båten är tillräckligt stor så behövs ingen flytväst. Ser inte riktigt kopplingen mellan människans flytförmåga och båtens storlek...

När vi är ute med Sjöräddningen har alla flytväst och den båten är i alla fall ett 12 meters ekipage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi krävar att våra barn skall ha flytväst, då kan ju inte jag vara utan flytväst.....

Sänder lite dåliga signaler tycker jag.

Flagga är klart att man skall ha oavsett storlek på båt.

Nu har jag dock ingen flagga efter att mina barn har skickat i den i havet någonstans mellan nidingen och särö.....

/jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flaggan är självklar....!!

Flytvästen sitter alltit på när jag är ensam ombord ex. vid fiske...borde väl alltid ha den, men det blir lite obekvämt i strålande sol och 5 knopSkäms

post-10002462-1394235607,4582_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid flagga men flytväst bara om det är bråkigt väder eller vattnet är under 16 grader varmt.

Många gånger har vi flytväst på mest för att det är bra att ha säkerhetsselen kopplad.

Det viktigaste är ju att hålla sig i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flagga uppe innan avfärd, ner innan läggdags ! Flytväst på när familjen e med annars utan ! Jag måste vara korkad ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och dessa herrar har oftast gylfen öppen och några promille i kroppen.

Flagga, ja. Barnen bråkar om vems tur det är att sätta upp resp. ta ner.

Flytväst, sällan i båten, jämt när jag springer runt på däck för fenderupptagning m.m och vid ilandtagning.

//Peter

post-5632-1394235629,4504_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har alltid trott att man har flaggan för att visa nationalitet. Går jag ut utan flagg tycker jag att jag har gjort en liten blunder.

När vi lämnade en ö i Norge styrde plötsligt kustbevakningsbåten mot oss. Då kom vi på att vi glömt sätta flaggen. När vi gjorde det gick de vidare och vinkade.

Kan vara intressant för tull och kustbevakning att veta var alla båtar kommer ifrån när de bevakar våra kuster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade flagga på de tidigare båtarna (bilden), saknar det lite på den nya båten (1:a säsongen).

Använder alltid flytväst oavsett väder, har blivit (som MartinN skrev) en vana som sitter i ryggmärgen som med säkerhetsbältet att man sätter på sig den automatiskt, särskilt sedan man köpte en uppblåsbar så märker man inte att den är på, inget hinder, inte svettigt på sommaren.

//Ulf

post-2742-1394235629,5172_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En blågul tygflagga på trästång har funkat bra på våra båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte falla mig in att ha flagg. Varför? Har det inte vid huset heller.....Har sett EU flagg ibland, Fy för den lede.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var väl en rätt kul fråga...jag har ocksaå funderat lite över det där med flaggan så det  var matnyttigt att få lite info om det här! Vi har visserligen alltid flagga - på vår 8 meters motorbåt - men jag har aldrig vetat exakta regler osv...

Flytväst - vi har dem alltid på barnen, oavsett var vi åker...däremot slarvar vi vuxna lite mer om vi tex sakta gllider fram i en trång kanal el dyl...där tror jag emellertid vi svenskar är ovanligt duktiga. Vi har haft vänner från andra länder (i synnerhet de från kontinenten) som skrattar ihjäl sig åt vår flytvästhysteri...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flytväst, självklart! Dessutom tar jag den med upp från båten och har följdaktligen på mig den när jag går ombord, vilket är väl en av de farligaste tillfällena. Ensam - halkar - slår i huvudet .....

skarv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...