Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
BMoon

Är det bara jag med motorbåt som har flytväst och flagga?

Rekommendera Poster

Har lagt märke till nu de senaste dagarna att flytväst och framförallt slagga verkar vara aningen sällsynt på andra motorbåtar.

Tycker det är skitsnyggt och prydande med en flagga men ser det mest på större motorbåtar och segelbåtar. Sällan på småbåtar upp till 20-25 fot nånstans. Ju mindre båt desto sällsyntare med flagga. Varför denna flaggskräck?

En annan lite mer allvarlig detalj är ju avsaknaden av flytväst. Barnfamiljer, barn och folk i roddbåtar och segelbåtar verkar ha det som standard. Men så fort båten kommit upp i storlek eller blivit lite mer inkapslad så verkar det avta med flythjälpen. Tycker det är ofta man ser folk i HT- och lite större motorbåtar som sitter lite varstans men sällan har flytväst. Gubbar som är ute och fiskar ensamma verkar tro de är oövervinliga!
Är det okunskap eller lathet/bekvämlighet?

Däremot verkar segelfolket duktiga både vad gäller flagga och flytvästar.

Tänkte ventillera den åsikten lite och se vad ni andra har att säga?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg häromdagen en som satt och drog makrill i en 4-5 meters eka och den flaggan måste han ha snott med sig hemmifrån för den var nästan lika stor som båten.

Så det finns faktiskt småbåtar med rejäla flaggor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hellåj

Trode det va lag på flagga Flört Nää. men flagga är ju fasen ett måste. Skulle inte kunna tänka mig att åka iväg utan flagga. det är ju en liten ritual man har. Både innan och efter turrna och för att inte tala om 21 eller solnedgång. å ska hon rullas ihop och läggas i hennes fina Teaklåda, specialgjord enbart för henne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har i princip alltid flytväst, men kanske beror det på att jag ofta åker med barnen. Å andra sidan har det blivit som med säkerhetsbältet; jag sätter på mig den/det utan att egentligen tänka på det. Sedan är min principiella utgångspunkt iof att det är upp till var och en om man vill använda flytväst; man skadar ju bara sig själv, inte andra, om man trillar i och något händer.

Flagga tycker jag däremot kan se litet löjligt ut på mindre båtar; däremot är det fint på större. Har själv en styrpulpet i aluminium och på den tror jag inte att en flagga skulle passa. Ser heller ingen poäng med flagga måste jag säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart ska man ha flytväst på! Fast i lägre farter när man bara åker och solglider i fem knop tycker jag kanske det är överdrivet. Flagga vill jag ha men har inte hittat någon tillräckligt vacker än. Vill nämligen ha en sådan där gammaldags Svensk flagga där blå är mörkblå och inte ser solblekt ut redan när man köpt den! Någon som vet var man handlar en sådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med fullständigt. Ser otroligt fjantigt ut med flagga på mindre båtar och jag ser heller ingen poäng med flagga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

upp till var och en om man vill använda flytväst; man skadar ju bara sig själv, inte andra, om man trillar i och något händer.

Nja.. våra andras skattepengar går åt till vården av dessa som råkar illa ut.

Sen, flagga skulle jag aldrig sätta på min båt.. skulle se skitfult ut! På en större båt kan det dock se okej ut..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I de vatten jag brukar åka båt finns många andra nationaliteter från Norge, Danmark, Tyskland, Holland och Frankrike.

Tycker det hör till att pryda sin båt med vår vackra flagga oavsett om motorbåten skulla bara var 4 meter.

Flytväst hör till när man åker båt men är väll upp till var och en. Dock skadar det en del då vuxna struntar i det precis som cykelhjälm. Barn gör inte som man säger till dem, barn gör som man själv gör.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som inte bär flytväst är nog korkad...(å flyter ändå) Flagga ja de kan väl folk få ha om de vill, men jag uppskattar inte det mode som börjat att sprida sig längs kusten. Bryggryktet säger att det började runt Marstrand där det blev mode bland folk med mer pengar än smak att skaffa snipa med stor flagga...

Själv har jag fått lära mig att aldrig låta en flagga vidröra varken mark eller vatten så när jag ser det lite finare folket släpa vår flagga bakom båten så blir jag lite illa berörd.

Men som sagt vi lever i ett fritt land och man får nog vänja sig med att se den gula och blå agera både badlakan och släpdörj....

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Har sett semestrande tyskar i gummibåt med flag så man vet vilket språk de ska tilltalas på, smart!  Vad jag tycker är märkligt är att när vanligt folk handlar jänkebåt då åker stars and strips upp, ska man då tilltala dem på amrikanska eller vad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det är skattepengar som går åt är enligt min uppfattning en annan fråga. Det skulle kunna lösas genom att den som skadar sig pga utebliven flytväst får bära sina egna kostnader. Det finns massar av dumma saker som man får göra, som sedan samhället får bära konsekvenserna för. Att inte bära flytväst är bara en av dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm...blir lite förvånad över att det är så många som tycker flaggan är trams på en liten/mindre båt. Håller med om att det inte ska va löjligt stor men visst är det trevligt med flagga.Förvånad

Jag har det med stolthet.

-För sverige i tiden. Hahahaha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj det var lite delade meningar!

Vad gäller flytvästar så kan jag ju förstå om man skippar dem i en stor båt som man liksom är mer inuti. Men när man är i en mindre båt eller vistas så man kan tänka fara i eller behöva hoppa i vattnet så är la flytvästen rätt bra att ha. Jag har ju alltid bilbältet på och vet dessutom att det räddat livhanken på mig när jag voltade av vägen för ett par år sedan. Ser en flytväst på samma sätt, en enkel och billig livförsäkring.
Sen måste jag ju erkänna att jag kan skippa den om jag flyttar på båten i lite måttlig fart, kör i hamnen och liknande.
Har en liten egenhet att alltid kolla på passerande medtrafikanter i kikaren och ser där att folk längre ut på sjön i småbåtar slarvar...

Men fattar inte varför folk ogillar flaggorna?! Stång och flagga ska ju vara rätt dimmensionerad till båten bara. Sen kanske vissa styrpulpetare kan se lite konstiga ut med flagga men vad gäller HT, DC, snipor och vad det nu kan vara så tycker jag det är riktigt snyggt. Gillar flaggor och ser dem ju sällan på vanliga flaggstänger så då är det roligt med dem på sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta mig,men nu tycker jag du snackar goja! De allra flesta som har råd att hålla sig med båt har en inkomst och bär nog mer än väl sina egna kostnader. Som regel hjälper väl dessutom knappast flytväst mot skador, jag trodde nog den var till för att förhindra dödsfall genom drunkning. Så om det värsta skulle hända, och man är utan flytväst, så blir man väl knappast skadad, man drunknar väl? Och i såfall är det väl lite svårt att bära sina egna kostnader.

Självklart ska man bära flytväst i en öppen och/eller snabb båt, men sitter man inne i en cabinbåt/ större båt, och puttrar i 5 knop så tycker jag det är tämligen onödigt. Vilket bevisas av den statistik som finns tillgänglig på Sjöfartsverkets hemsida.

Självklart ska man ha flagga på sin båt, det hör till!

Mvh Labbibia

post-22515-1394235560,0582_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..då fick vi ett rätt iallafall .FLYTVÄSTAR PÅ ALLA !!!!!!!!

( flagga ...nja . en litet blågult band som sitter  och fladdrar så fint längst fram i fören )

post-11345-1394235560,1136_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åker HT/Cabin och använder flytväst när barnen är med, eller om jag är helt ensam i båten. Oavsett fart. Är jag däremot ute i finväder eller på fiske med nån kompis ligger den mest o skräpar lättåtkomlig inne under alla grejer inne på kojen om det inte är dåligt väder.

Är det ruggeväder åker istället flytoverallen på.

Flaggade förr i tiden när jag åkte båt för båtlivets skull. Då var iofs båten större och flaggan hade liksom en given plats. Nuförtiden åker jag en 19fots Runnöcabin samt småekor och nästan uteslutande i avsikt att fiska. I en eka finns ju ingenstans där flaggan kan placeras utan att den ser ditslängd/-hängd ut och på Runnön.. jo, kanske, men 99 av 100 ggr är jag ute på trollingfiske och då är den bara ivägen bland djupriggar, planerboardlinor och spöskog. Även när jag nöjesåkte var jag dessutom dålig på att ta ner flaggan kl 21... liksom jag ofta gav fullständigt fan i vad folk tyckte om jag lät fendrarna hänga i under gång ;) My choice, ge fan i det du gringubbe, typ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det du på bilden Jocke? Isf... du har glömt flytvästen... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I princip är man väl skyldig att föra flagg, i vissa länder tror jag tom att det är straffbart att inte göra det. Så dock icke i Sverige. Gubbar som fiskar ensamma toppar väl också drunkningsstatistiken, efter vad jag har hört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har flagga. jag har flytväst, fast nästan aldrig på mig. Dumt ? kanske det. Men det finns lika många flytvästar i båten som det finns folk i den, man vet ju aldrig vad som kan hända. Flaggan igen, jag tar inte ner flaggan bara för solen går ner eller klockan blir 21. Det är bara nåt gammalt påhitt. Har jag inte nått mitt slutmål kan den så vackert sitta kvar !

//Lamon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När båten är på väg är det la okey att ha flaggan uppe dygnet runt om jag fattat rätt. Är när man ligger i hamn eller till ankars flaggan ska ner klockan nio.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix, har jag inte nått målet kan den hänga kvar. Även om jag ligger för ankare eller i hamn.

//Lamon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en kabellängd kommer frugan med flytväst efter hon satt upp flagganFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flytväst är ju bra att ha...på sig. Vad gäller gäller flagga, så tycker jag det är fint, faktiskt det finaste på min båtCool. De som inte vill smutsa ner den fina svenska flaggan, med att ha den efter båten och behöva ha koll på klockan på semestern - skaffa piratflagga!!

Ha en fortsatt go sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flagga? Jomen visst, men nu åker svenska flaggan upp under styrbords vantspridare. Har fult nog seglat med svensk flagg i aktern trots att merparten av båten ägs av min bättre hälft, som är finsk medborgare. Så nu är det raka vägen till SeaSea för att inhandla en finsk flagga. Flytvästen är alltid på utom utom vid slösegling vid rorkulten med en öl i handen och lätt bris.Skrattande

//Ilkka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är rätt. Har du inte nått ditt slutmål så ska flaggan sitta uppe. Cool

Senast ändrad av Lil-Bossan | 05 augusti 2008 | 16:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har både flytväst (uppblåsbar tack till min käraste) och flagga. Västen bruckar hänga över rattnavet om det är fint väder. Flaggan för det mesta nedplockad eftersom den hamnar ivägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...